World Oceans Day
Interview met de CEO van Dopper
Virginia Yanquilevich is CEO van Dopper. Het bedrijf wil af van petflessen water en ervoor zorgen dat mensen gewoon water uit de kraan drinken. ‘Neem gewoon je eigen fles mee.’
Virginia: ‘Twintig jaar geleden kwam ik voor het eerst in Amsterdam. Ik wist meteen dat ik hier thuishoor. Ik ging terug naar mijn geboorteland Argentinië, nam afscheid van mijn familie en vrienden en ging met twee koffers en vijf dozen naar Nederland. Ik had een man ontmoet waar ik de rest van mijn leven mee wilde delen. Mijn familie verklaarde me voor gek: ik kende hem pas net, maar ik wist wel beter. Het was geen zomerliefde. Twintig jaar later zijn we nog steeds samen.
Toen ik dertien jaar oud was, voelde ik mezelf al een mini-activist. Ik vond het oneerlijk dat sommige mensen rijk waren, en anderen arm. Ik zamelde spullen in voor arme mensen uit het zuiden van Argentinië, thuis moest alles hergebruikt worden en mochten we geen eten weggooien.
Later werkte ik als journalist en toen ik in Nederland ging wonen, ging ik werken voor een groot bedrijf in consumer electronics. Ik begon in de pr en werd later commercieel directeur. Daar zette ik een superleuk merk op de markt dat erg succesvol werd. Ik reisde veel en op een dag zat ik in mijn eentje in een hotel in Bulgarije en vroeg ik mezelf af of dit het dan was voor mij. Het ging goed, maar ik kreeg er geen voldoening meer van. Wat was nou eigenlijk mijn doel? Meer speakers verkopen? Ik besloot een andere kant op te gaan en iets te zoeken waarmee ik de wereld beter kon maken.’
Water uit de muur
‘Ik stuurde een brief naar Merijn Everaarts, de founder van Dopper. Na vele gesprekken leerden we elkaar zo goed kennen dat hij mij de leiding gaf over zijn bedrijf. Het voelde alsof ik opnieuw was thuisgekomen. Waarom zou je een plastic fles water in de supermarkt kopen als er gezond drinkwater uit de kraan komt? Met die gedachte is Dopper ook ontstaan. Heel veel van die petflessen belanden namelijk in het milieu en uiteindelijk in de oceaan. Het probleem is groter dan je zou denken.
Mijn missie is mensen zover te krijgen dat ze geen petflessen water meer kopen, maar een herbruikbare fles gebruiken die ze vervolgens vullen met water uit de kraan. Natuurlijk wil ik ook dat mensen geen vlees eten, afval scheiden en lief zijn voor elkaar, maar bij Dopper richten we ons alleen op herbruikbare waterflessen.
Dopper bestaat nu bijna tien jaar en er is een groep mensen die onze fles koopt omdat ze achter onze missie staan, tegelijkertijd is er ook een heel erg grote groep die onze missie nog niet kent en er gewoon een hebben omdat ze het ontwerp mooi vinden. Ze hebben niet door dat ze door het ontwerp van een Dopperfles kraanwater letterlijk op een voetstuk zetten. Voor hetzelfde geld gebruiken ze de ene dag een Dopper en kopen ze een dag later een petfles bij de supermarkt. Daarom is het belangrijk dat we bij elke uiting die we hebben, onze boodschap uitdragen: het promoten van kraanwater.
We werken in verschillende landen samen met partners. In Nederland hebben we bijvoorbeeld een mooie samenwerking met Bol.com, dat verder gaat dan alleen Doppers verkopen. Op die website hebben we een aparte pagina waar onze missie staat en de directie heeft een handtekening gezet onder de P.E.T. Free Movement. De 1.800 medewerkers van dat bedrijf gebruiken geen single-use petflessen meer en drinken geen water uit plastic bekers. Zo maken we samen een groot verschil met ons bedrijf.
Door mijn werk als CEO van Dopper wil ik niets anders dan anderen te inspireren door middel van educatie en awareness om gedragsverandering teweeg te brengen. Daarmee impact creëren is mijn grote droom. Als iemand alleen voor de buitenwereld minder plastic flessen koopt, heeft het geen zin. Zijn of haar interesse moet bij het onderwerp liggen. Wat wij vragen is niet heel erg moeilijk: drink geen water uit plastic flessen, neem je eigen herbruikbare variant mee. Zo zorgen we er samen voor dat er geen plastic meer in het milieu belandt.’
World Oceans Day
Vier op de tien Nederlanders is zich niet of nauwelijks bewust van de problematiek rondom plastic vervuiling. Hiermee scoren Nederlanders op het gebied van bewustzijn van plastic vervuiling lager dan onze Ooster- en Zuiderburen. Zorgwekkend als je bedenkt dat er elke minuut een vrachtwagenlading met wegwerpplastic in de oceaan belandt. Daarom lanceert Dopper vandaag op World Oceans Day: de Dopper Wave. Dit is een internationale movement waarbij Dopper organisaties en individuen uitnodigt om gezamenlijk géén plastic wegwerpwaterflessen meer te gebruiken. Een kleine aanpassing in onze dagelijkse routine met een grote impact tot gevolg: schonere oceanen. De inmiddels meer dan 300 partners, waaronder bol.com, Ace & Tate, Tony’s Chocolonely, het Wereld Natuur Fonds, Just Eat Takeaway.com en Thomas Acda, roepen op om je aan te sluiten bij de Dopper Wave. Dit is een logische stap voor Dopper dat zich al meer dan tien jaar hard maakt voor bewustwordings- en educatieprojecten rondom het terugdringen van wegwerpplastic.
Tekst Roel Janssen
Fotografie Dirk-Jan van Dijk