Women on top

Read & Learn van de meest veelbelovende jonge ondernemer van dit jaar: Mariëlle Smit

Mariëlle Smit (32) is met haar bedrijf Mama Deli de winnaar van de Veuve Clicquot Bold Future Award. En daarmee uitgeroepen tot de meest veelbelovende jonge ondernemer van dit jaar. Het ondernemen zit Smit in het bloed. Vanuit huis meegekregen en als zus van twee broers die beiden keihard carrière maken blijft Marielle niet achter. Meermaals geprezen en beschreven in (vak)bladen maar met beide benen op de grond. Ze maakte onder meer carrière in de hospitality industrie en na een succesvolle verkoop van haar bedrijf besloot ze als mama van twee dochters álle kinderen een goede start te geven en drukbezette ouders een beetje gemak, met de vriesverse producten van Mama Deli. ‘Laat je nooit door iemand vertellen dat je iets niet kan. Ik herinner me dat ik met mijn zelfgemaakte sampledoosje bij Jumbo op gesprek mocht en me werd verteld dat het niks zou worden. En nu een jaar later zijn we opgenomen in het landelijk assortiment van Jumbo.’ Vertelde Smit in haar speech op de avond van de uitreiking. Nailed it!

Als je een nieuw bedrijf start met een product dat tot dan toe niet op de markt is gebracht, wat is dan het belangrijkste om te weten?

‘Dat is inderdaad heel anders aanvliegen dan iets neerzetten dat al bestaat. Het is dan belangrijk om te weten of er vraag en behoefte is naar het product dat je op de markt wilt brengen. In ons geval is het zo dat we de vraag naar dit product uiteindelijk zelf hebben gecreëerd. Het idee voor vriesverse voeding voor jonge kinderen, kwam eerst vanuit mijn eigen behoefte en frustratie dat zoiets nog niet bestond. Ik ben aan familie, vrienden en andere moeders gaan vragen wat zij van dit idee vonden. Het is natuurlijk ongelooflijk spannend om een nieuw product op de markt te brengen, want het moet maar net aanslaan. Inmiddels weten we dat we op de goede weg zijn. Eerst hadden mensen misschien nog niet door dat ze dit misten, nu kunnen veel ouders niet meer zonder.’

Wat zorgt ervoor dat je jezelf continu blijft verbeteren?

‘Door te doen. Door lef te hebben en te durven vallen, weer op te staan en ervan te leren. In mijn geval is het echt learning by doing al deze jaren.’ 

Wat zijn de lessen die je op deze manier hebt geleerd?

‘Bijvoorbeeld dat het heel belangrijk is om te weten waar je goed in bent, maar ook waar je minder goed in bent zodat je dat kunt uitbesteden. Zelf ben ik bijvoorbeeld niet een extreem goede people manager. Me bezighouden met HR vind ik knap lastig. Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik dat uit handen moet geven. Niemand kan alles alleen!’

Hoe vind je tijd voor jezelf en je gedachten in het drukke dagelijkse leven?

‘Niet! Haha. Mama Deli is een snelgroeiende startup dus daar gaat veel tijd in zitten. Ik heb niet veel tijd voor mezelf en mijn gedachten. Momenten met mezelf zijn er als ik in de auto onderweg ben. En onder de douche komen de beste ideeën. Dit soort kleine momenten heb ik nog wel, maar meer me-time zit er op dit moment niet in. Eigenlijk vind ik dat niet erg, stiekem vind ik het zelfs heel lekker! Ik ben buiten mijn gezin om alleen maar met mijn werk bezig, maar dat is ook zo omdat ik er veel plezier in heb. Ik ben iets moois aan het opbouwen en dat voelt goed.’  

Van een hospitality bedrijf (MME) naar een food company. Je bewijst dat het je allemaal lukt. Wat voor bedrijf zou je nog willen opzetten?

‘Ik moet er nu echt nog niet aan denken om iets nieuws te starten. De stap van MME naar Mama Deli was natuurlijk ook best interessant. Van een groot, goedlopend bedrijf naar een startup en een hele andere branche. Dat ik nu weer met mijn poten in de klei sta vind ik heel lekker, maar natuurlijk is het ook soms wennen dat je met een nieuw bedrijf weer terug bij af bent en met een kleiner team werkt. Ook al moet ik er nu nog niet aan denken een nieuw bedrijf te starten, zeg nooit nooit! Ik heb altijd ideeën en schrijf deze op in een boekje. Wie weet zie ik ooit weer een mogelijkheid.’ 

Zit je ambitie je ook weleens in de weg?

‘Dat is dubbel. Het is een uitdaging werk en privé te balanceren. In mijn zakelijk leven heb ik het gevoel dat ambitie me alleen maar verder heeft gebracht.’

ZIE OOK: READ & LEARN VAN DE JONGSTE ZAKENVROUW VAN HET JAAR: KRISTEL GROENENBOOM


Mariëlle’s lessen

1. Wat is het beste advies dat je ooit kreeg en van wie?

‘Het advies van mijn ouders om altijd in mezelf te blijven geloven. Natuurlijk ben ik ook wel eens onzeker, maar dat vertrouwen hebben ze me altijd meegegeven.’ 


2. Wat is goed leiderschap volgens jou?

‘Goed in de gaten blijven houden of je team goed functioneert en of ze nog iets nodig hebben om maximaal te presteren, zonder het grote doel uit het oog te verliezen.’


3. Van welke ondernemer kun jij nog wat leren?


‘Ik ben groot fan van Sara Blakely, een Amerikaanse onderneemster. Zij heeft jaren geleden Spanx ontwikkeld en op de markt gebracht. Een miljardenbedrijf neerzetten en tegelijkertijd vier kinderen met liefde grootbrengen. Bij haar zou ik zeker wel een keer op cursus willen.’ 


4. Waar haal jij voldoening uit?

‘Privé natuurlijk uit het geluk van mijn meisjes. Zakelijk haal ik veel voldoening uit het enthousiasme van de kopers van Mama Deli. Je hebt geen idee hoeveel foto’s ik krijg toegestuurd van kinderen die de voeding van Mama Deli eten. Dat vind ik zo leuk om te zien en maakt wat ik doe heel tastbaar.’


5. Wat heb je over jezelf geleerd tijdens het bouwen van Mama Deli?

‘Dat ik een extreme intrinsieke motivatie heb om elk kind een goede start te willen geven en dat deze motivatie ervoor zorgt dat ik kan blijven vlammen met mijn bedrijf. Ondernemen is als topsport en vergt veel van je. Geld is voor mij geen drijfveer. Het is mijn drijfveer kinderen een goede en verse start te geven en het ouders gemakkelijker te maken. Daarom lukt het mij ook om zoveel tijd aan Mama Deli te besteden.’