Anastasia Beverly Hills
In gesprek met the brow queen Anastasia Soare
Anastasia Soare, a.k.a. Anastasia Beverly Hills, heeft in haar uppie in beautyland de hele wenkbrauwenindustrie draaiende gekregen. Als schoonheidsspecialiste mocht ze in de salon van haar baas géén wenkbrauwen shapen en de eigenzinnige Soare besloot toen maar voor haarzelf te beginnen. Haar allereerste klant was niemand minder dan topmodel Cindy Crawford, waarna tout Hollywood volgde. Met haar kant-en-klare wenkbrauw-shaping kits veroverde ze heel rap de beautymarkt en haar beauty brand Anastasia Beverly Hills is anno 2019 níet meer weg te denken uit de schappen wereldwijd. Inspirerend, mais non? Wij bij Talkies zeggen; hell yeah! En daarom hadden we een onderonsje met de meest beroemde ‘brow expert’ van de wereld!
Anastasia Soare werd geboren in Roemenië, waar ze kunst en architectuur studeerde. Ze vluchtte voor het strenge regime en emigreerde in 1989 naar Los Angeles op haar 32e met haar dochtertje. Als gevluchte alleenstaande moeder die geen woord Engels sprak ging Anastasia Soare 29 jaar geleden voor ‘The American Dream’ én realiseerde deze. Haar beautymerk Anastasia Beverly Hills is een hit met ruim tweeduizend verkooppunten wereldwijd. Ze bedient zestien(!) miljoen volgers op social media en ze is de lieveling van de sterren en rekent onder ander Cindy Crawford en Oprah Winfrey onder haar goede kennissen. Hoe ze dat heeft gedaan? Soare paste de bekende gouden ratio – een wiskundige verhoudingsmethode – toe die ze op de kunstacademie had geleerd, op het vormen van de wenkbrauwen bij klanten in haar schoonheidssalon. Deze – inmiddels gepatenteerde – ratio van 1.618 om de ‘perfecte boog’ te creëren was direct een hit, in een tijd dat niemand überhaupt nadacht over het ‘shapen’ van wenkbrauwen!
Binnen een paar jaar liepen de grootste beroemdheden in en uit haar salon. Haar klantenkring bestond toen al uit onder andere supermodellen Cindy Crawford, Naomi Campbell en Stephanie Seymour. Ze werkte zeven dagen per week en bood wenkbrauwservices, evenals waxen en gezichtsbehandelingen. Vijf jaar later was haar ‘wenkbrauwenrijk’ zo groot geworden dat ze haar vlaggenschip Beverly Hills Salon kon openen. In 2000 lanceerde ze haar eerste productlijn, die volledig op wenkbrauwen was gericht. In het begin namen winkels haar collectie maar moeilijk op, maar met veel doorzettingsvermogen en een hele hoop fans begon het merk langzaam te groeien. Het was echter de social mediamarketing die viral ging en het tot een groter succes maakte. Op aandringen van haar dochter en de huidige president van het bedrijf, Claudia Soare, opende Anastasia Soare met het merk in 2013 een Instagramaccount. Net zoals de supermodellen de originele salon van Soare destijds aan bekendheid hielpen, helpen nu Instagrammodellen en influencers – waaronder misschien wel de grootste ster van sociale media, Kim Kardashian – haar merk nu. ‘De Instagram-community heeft onze tutorials en onze aanwezigheid op Instagram echt omarmd en we hebben besloten een make uplijn te lanceren en deze op Instagram te promoten,’ vertelt ze. Claudia beheert nog steeds de marketing van het bedrijf evenals de productontwikkeling. Soare verkoopt nu 485 producten – een lijn die verder gaat dan makeup voor het maken van de perfecte wenkbrauw – in meer dan tweeduizend winkels over de hele wereld en ook online.
HEB JE ALTIJD GEWETEN DAT JE EEN MEESLEPEND EN RIJK LEVEN ZOU
LEIDEN?
‘Ik wist zeker dat ik geen saai leven zou leiden, dat is één ding dat zeker is.Ik heb altijd het verschil willen maken. Ik heb altijd de behoefte gevoeld om iets te betekenen – om iets te doen wat een bijdrage zou leveren aan de samenleving.’
WAT IS JOUW GROOTSTE KRACHT ALS ONDERNEMER?
‘Ik ben een goede strateeg. Ik heb altijd een plan a, b, én c voorbereid. Ik ben enorm gefocust, vastberaden en niet bang om keihard te werken en lange werkdagen te maken.’
VAN WELKE BEAUTYTOOL OF -PRODUCT HAD JIJ GEWILD DAT JIJ HET HAD
BEDACHT?
‘Ik geloof dat ik trots mag zijn dat ik al een paar categorieën heb uitgevonden in de beautybusiness – producten die speciaal zijn ontworpen voor wenkbrauwen en een gepatenteerde techniek om de mooiste te maken, van contourset, glow kits tot vloeibare lipstickformules. Daar ben ik heel tevreden over.’
JOUW VERHAAL IS WAANZINNIG, VAN EMIGREREN ALS JONGE MOEDER, HET VOLGEN VAN JE DROOM TOT AAN DEZE UITEINDELIJK WAARMAKEN! ALS JE TERUGKIJKT OP DE PERIODE VAN HET VLUCHTEN UIT EIGEN LAND TOT AAN HET RUNNEN VAN DIT WAANZINNIGE BEDRIJF, WAT WAREN DAN DE BESTE TIJDEN?
‘De beste tijden waren mijn dagen in de salon en het delen van mijn kennis met mijn klanten. Ik mis nog steeds de jaren die ik in de salon doorbracht, de gesprekken die ik met mijn vaste klanten die ik elke drie weken zag voor een behandeling. Ik zag hen vaker dan mijn eigen zus die in Oostenrijk woont. Ik was gebiologeerd door elk individu. Elk persoon bracht iets nieuws en wekte mijn nieuwsgierigheid, niet alleen tijdens ons gesprek, maar ook in de vele momenten daarna. De reden dat ik zó lang die salon heb gerund is omdat mijn cliënten een constante bron van inspiratie waren en ik er trots op was elke vrouw de tools mee te geven om haar eigen schoonheid te vinden.’
WAAR KOMEN JOUW AMBITIE, DRIVE EN ZAKELIJK INZICHT VANDAAN?
‘Mijn moeder. Zij was ondernemer, ik heb alles van haar geleerd. Ik kom uit een ondernemende familie. Ze immigreerden tijdens de Tweede Wereldoorlog in Roemenië en ze moesten een manier vinden om voor zichzelf en voor hun kinderen te zorgen.’
GA JE WELEENS TERUG NAAR ROEMENIË?
‘Ja hoor, ik heb daar nog wel wat familie – een tante, ooms en nichtjes.’
WAT IS TYPISCH ROEMEENS AAN JOU?
‘Ik denk niet dat ik “Roemeense” eigenschappen heb – maar ik heb zeker wel kenmerken van mijn Macedonische achtergrond. Ik ben net Alexander de Grote, die altijd al de wereld wilde veroveren. Ik hoop dat ik dat een beetje in mijn DNA heb.’
OP WELK MOMENT IN JE CARRIÈRE BEN JE HET MEEST TROTS?
‘1998, toen ik live te gast was in de Oprah Winfrey-show. En ook toen ik werd uitgenodigd door de first lady Michelle Obama voor kerst in het Witte Huis en ik op de foto mocht met de president. Elk jaar stel ik doelen en werk ik eraan deze te bereiken. Het maakt me zó trots op mijn team. Ik zou dit niet alleen kunnen.’
WAT STAAT ER OP JE BUCKET LIST?
‘Ik wil dat elke vrouw op aarde een Anastasia Beverly Hills wenkbrauwpotlood of -product heeft, onze producten gebruikt en zich zelfverzekerd en mooi voelt.’
KUN JE ONS WEGWIJS MAKEN IN DE MAKE-UPTRENDS VOOR 2019 EN DE ABSOLUTE MUSTHAVES?
‘Ik begon het merk op basis van de theorie van de gouden ratio zodat je met behulp van make-up de eigenschappen in je gezicht in balans kunt houden. Eerst de wenkbrauwen, en het is belangrijk om twee of drie producten te hebben om je wenkbrauwen perfect te shapen. Ten tweede; contouren. We hebben een set samengesteld om highlights en schaduw aan te brengen om balans te creëren. Het derde is al het andere: foundation, blush, lipstick. Het is belangrijk om een holistische benadering van het gezicht te hebben, alles moet met elkaar in harmonie zijn.’
WAT IS JOUW PERSOONLIJKE FAVORIETE LOOK?
‘Mijn look voor overdag is goed samengesteld maar natuurlijk. Deze look kan voor de avond wat intensiever gemaakt worden met oogschaduw en zwaardere make-up. Voor social media gebruik ik een totaal ander soort make-up, want dan gaat het erom dat je goed overkomt op camera. Maar uiteindelijk is de ideale look een look waarvan je zelf blij wordt. En dat is voor iedereen anders.’
WAT IS JOUW DEFINITIE VAN SCHOONHEID?
‘Balans en proportie. Evenwicht en verhouding. Gebaseerd op de gouden ratio, gebruikmakend van make-up om balans en proportie te creëren. Maar uiteindelijk is zelfvertrouwen wat het verschil maakt. De buitenkant moet overeenkomen met de binnenkant. Nogmaals, die balans.’
WAT ZIJN JOUW PERSOONLIJKE FAVORIETEN VAN HET MERK?
‘Ik hou van al mijn producten. Er gaat geen product de deur uit waar ik niet gek van ben. We zijn er absoluut verliefd op en anders produceren we het niet.’
Ik heb er spijt van…
dat ik niet naar Amerika ben gekomen toen ik nog jonger was.
Ik wil sorry zeggen tegen…
mijn dochter. Dat ik niet veel tijd had voor haar toen zij klein was omdat ik zo hard heb gewerkt. Dat is ook de reden dat ze voor mij is gaan werken.
Ik boek een one-way ticket naar de maan voor…
eenieder die gemeen is.
Ik kijk uit naar…
de komende jaren. En wellicht ‘global domination’.
Mijn happy place is…
mijn huis. En mijn werkplek.
Mijn grootste angst is…
ik denk dat ik geen angst ken.
De persoon die ik het meest mis…
is mijn vader.
Mijn meest waardevolle herinnering is…
mijn jeugd, en in het bijzonder de boerderij van mijn grootouders.
Ik wil dank je wel zeggen aan…
alle mensen die me al deze jaren hebben gesteund, mijn klanten, de mensen die fan zijn van het merk, de celebs die het merk kracht hebben bijgezet… iedereen.
Mijn droom voor de toekomst is…
te werken totdat ik doodga. Werken maakt me gelukkig.
Mijn quote van de dag is…
angst is wat je ervan weerhoudt om je dromen te volgen.
Mijn beste advies dat ik geven kan is…
geef nooit op, en accepteer geen ‘nee’.