Geertje van Bavel

Ondernemen tijdens de coronacrisis

In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt pr-bureau SPICE zich af hoe vrouwelijke ondernemers de toekomst zien en wat hun tips zijn voor anderen. Deze editie: Geertje van Bavel. Zij richtte samen met Robbie ter Haak in 2019 Greenbeauty Market op. Dit is dé shopping destination voor clean, vegan, natural en organic beautyproducten.

Is je werkdag veranderd in deze periode?

Geertje: ‘Ja, mega. Ik ben moeder van twee kinderen, dus tel uit je winst 😉 En verder gaat alles natuurlijk vanuit huis en teamoverleg digitaal. Bye bye coffee spots en gezelligheid.’

Beïnvloedt deze crisis jouw plannen voor de toekomst?

‘Ik denk dat dit absoluut de toekomst beïnvloedt en dus ook die van mij. On the positive side hoop ik vooral dat het mensen bewuster maakt van wat ze kopen en van wie ze kopen. Dus dat duurzaamheid een grotere rol gaat spelen bij iedereen.’

Waar zie je kansen?

‘Als mensen meer bewuste keuzes gaan maken, komen ze hopelijk steeds vaker bij Greenbeauty Market terecht. Het kriebelt ook wel om onze eigen productlijn verder uit te breiden en daarbij staat duurzaamheid sowieso op nummer één.’

Hoe ontspan je en hou je jezelf op de rit?

‘Als de kindjes bij mij zijn, focus ik me op hen. Anders raak ik helemaal gestrest. Werken doe ik als ze bij hun vader zijn en in de avonden. Om te ontspannen is yoga mijn go to en wandelen. Daar klaart mijn hoofd ook lekker van op. Ik zou willen zeggen hardlopen, maar nee. Wandelen it is, haha.’

Heb je businesstips voor andere ondernemers?

‘Dat vind ik een lastige vraag, want het is voor iedereen echt anders. Ik denk; lay low or make a change, of allebei. Dit is voor ondernemers hét moment om dingen anders te gaan doen. Onder de loep te nemen welke investeringen interessant zijn en welke nieuwe services voor jouw klanten iets bijdragen. Ook al denk ik dat winkels nog steeds relevant blijven – voor ons dus ook – denk ik nu ook veel na over hoe je online meer contact kunt maken. We hebben net de online chat service geïntroduceerd, maar ook digitale one-on-ones, bijvoorbeeld met FaceTime – lijkt me erg leuk om op te zetten.’