COMEBACK

Parfumhype: fruity florals

Denk je bij fruitige parfums terug aan je tienerjaren toen we een mierzoete wolk van perzik of aardbei nog cool vonden? Zoals alles van de jaren negentig maken ook de fruity florals een comeback, mede aangewakkerd door fruitige bodymist sprays die online viral gaan. Hoe draag je zo’n sprankelend zoete geur als je al ver voorbij de puberjaren bent?

Tieners hebben momenteel maar één beautyproduct op hun wishlist staan: een bodymist van Sol de Janeiro. Met dank aan TikTok ziet het Amerikaanse merk al een tijdje hun geursprays viraal gaan, met de Brazilian Crush Cheirosa 62 als één van de favorieten. Wereldwijd. De geur? Tropisch, op z’n zachtst gezegd, door een mix van papaja, ananas en passievrucht. 

HET KAN OOK CHIC

Al zijn deze op-en-top fruitige watertjes dus vooral een hit onder jonge meiden, hebben toonaangevende parfumeurs ook ‘lucht gekregen’ van de hype. In het luxe parfumsegment zie je al meer nieuwkomers met akkoorden van zogenoemd sappig fruit (juicy) zoals een zweem van lychee, mango of peer. In deze gevallen word je gelukkig niet bedwelmd door het aroma van een exotische fruitmand; bij luxere composities zorgen de akkoorden voor meer pit, een opbeurend zoetje waardoor de overige (bloemen)akkoorden wat krachtiger uit de verf komen. Zo zijn de volwassen fruity florals nooit mierzoet maar wel sprankelend én opbeurend. Zelfs Parisiennes schijnen vaker voor een fruity te kiezen: dan weet je genoeg.



UPLIFTING


‘We willen inmiddels meer dan simpelweg lekker ruiken; we willen ook graag een geur om ons heen die een goed gevoel versterkt, zo stelt The Perfume Society als één van de redenen waarom de laatste tijd de fruitige bloemengeuren zo populair zijn geworden. ‘Een fruitige geur is altijd zonnig van aard en kan een vrolijk, jeugdig joie de vivre gevoel versterken. Ze passen momenteel ook goed bij het verlangen naar de lente, naar iets nieuws. Het intens verkwikkende kan zelfs een ‘spiritually uplifting’ effect hebben.’



DOOR EEN WOLK


Wanneer je meer van luchtige, ingetogen bloemige watertjes houdt of kruidige binnenkomers met oudh of patchoeli, laat je deze parfumhype lekker aan je voorbij gaan. Wil je eens een fruity floral proberen, wees dan – vanzelfsprekend – zûnig met verstuiven. Een paar pufjes is genoeg. Of je sprayt eerst een wolk voor je in de lucht en loopt erdoorheen. Zo demonstreerde (wijlen) Estée Lauder vroeger in warenhuizen aan voorbijgangers haar ‘chicste manier van parfumeren’. 

Tekst Anneloes Tas