Businessinterview

De perfecte outfit voor in & out de gym

Luxe sportkleding voor de hele dag. Hoe héérlijk is dat! Met een oorsprong in Brazilië en een missie om vrouwensportkleding te dragen als allday wear ontstond acht jaar geleden Deblon Sports. Ondernemers Leonie Timmerman en Meike Brandt zijn samen op een missie om vrouwen binnen én buiten de gym te hullen in kwalitatieve én fashionable outfits die aanvoelen als een second skin! Talkies spreekt het leuke duo.

Vertel ons eens over het begin.

‘Deblon is in 2013 ontstaan vanuit het idee dat in Brazilië (waar de oorsprong van Deblon ligt) vrouwen sportkleding dragen als allday wear. Dat kan, omdat de materialen veelal luxer zijn en de designs vrouwelijker. Daar zagen we ook een kans voor op de Nederlandse markt. Zo zijn we onderscheidende, kwalitatief hoogwaardige en stijlvolle sportkleding gaan maken. Onze missie is om vrouwen zich in onze items zelfverzekerd, trots en comfortabel te laten voelen.’

Wat waren de grootste uitdagingen bij het overnemen en doorzetten van een bestaand merk?

‘De brand identity en designs stonden al als een huis. Zo was er ook al een trouwe klantenkring. Voor de herstart was dat een goede basis. Het bedrijf had wel een professionaliseringsslag nodig, onder andere op het gebied van marketing, productie en bedrijfsvoering om de gewenste groei te kunnen realiseren. Daarbij moet je continu je kwaliteit en DNA blijven bewaken. Dat was en is hard werken, mede omdat we beide autodidact zijn in de fashionwereld.’

Wat zijn de waardevolle lessen die jullie gaandeweg geleerd hebben?

‘Blijf trouw aan je DNA, vraag jezelf bij elke beslissing af of deze echt bij ons en bij het merk past. Koester je klanten en luister naar ze. Laat je niet gek maken door de mening van anderen.’

Hoe heeft ondernemen ten tijde van een pandemie jullie gevormd als ondernemers?

‘Slechts in geringe mate, het heeft ons vooral flexibel gemaakt. We waren in eerste instantie geneigd om ons terughoudend op te stellen. Dat bleek totaal niet nodig. In deze periode werd comfortabele en stijlvolle kleding nog meer gewaardeerd dan daarvoor. Een grote groep van onze klanten ging nog meer sporten dan voorheen of droeg de hele dag het liefst een legging. De vraag werd dus veel groter dan voorheen. Levertijden van materialen werden langer of konden soms niet geleverd worden, er werd in die zin meer flexibiliteit van ons gevraagd. Los van het feit dat het een heel rottige periode is geweest, heeft het ons zakelijk veel gebracht.‘

Wat is jullie grootste kracht?

‘Onderscheidende designs en de kwaliteit. Een aantal van onze ontwerpen komt bijna elk seizoen terug in een nieuwe uitvoering. We maken sportkleding, maar veel van onze items zijn als fashion draagbaar. De meeste van onze materialen zijn heel supportive en dus komt je figuur er optimaal in uit. We doen eigenlijk niet aan broeken met een lage taille en hebben gewoon een goede pasvorm. Vrouwen voelen zich comfortabel en zelfverzekerd in onze kleding. We zien dat dames die eenmaal bij ons gekocht hebben daarom eigenlijk altijd weer terugkomen. We hebben dan ook een heel trouwe en fijne klantenkring. Daar zijn we trots op!’

Waar komt inspiratie voor nieuwe collecties vandaan?

‘Waar niet? Als je een beetje visueel ingesteld bent kun je de hele dag inspiratie opdoen. Dat kan zijn in de natuur, koffietafelboeken, het straatbeeld of uit kunst. Daarnaast proberen we fashion te vertalen naar sport, dus daar ligt ook een onuitputtelijke bron. We reizen allebei graag en veel en dat zijn ook momenten waarop je veel goede ideeën opdoet.’

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

‘Bij het ontwikkelen van een nieuwe collectie alle items zelf passen en jezelf de vraag stellen; word ik hier echt knapper van? Alleen als we deze vraag positief kunnen beantwoorden gaan we door met dit item.’

Hoe denk je dat de mode-industrie er over tien jaar uitziet?

‘Klanten worden zich steeds meer bewust van kwaliteit en duurzaamheid. Ze gaan meer uitgeven aan kwalitatief goede items in plaats van meerdere items te kopen. Klanten gaan kwaliteit en comfort meer waarderen en zijn ook bereid daarin te investeren.’

Wat is je grootste droom met het merk?

‘Dat zijn er eigenlijk twee. Onze collectie optimaliseren en expansie internationaal. We denken onze collectie nog te kunnen verbeteren door verbreding van het assortiment. Daar werken we hard aan. Deze winter komen we ook met een aantal cashmere items en er staat nog meer op stapel. Daarnaast willen we ons merk doen groeien door internationale expansie. Er is belangstelling vanuit het buitenland. More is coming soon!’  

Tekst Marjolein de Wit