Nooit meer rommel in huis
Do the Marie Kondo
Zit je ook thuis? Ben jij al aan het ‘konmariën’ geslagen? De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo verovert de wereld, ook met haar eigen Netflixserie. Nederland heeft ook een allereerste gecertificeerde KonMari-consultant. Maaike Fris vertelt ons er gepassioneerd over.
Hoe verklaar je het succes van Marie Kondo?
‘Steeds meer mensen gaan bewuster leven. Ze komen erachter dat je niet zoveel spullen nodig hebt om gelukkig te zijn – van meer spullen in huis word je niet per se gelukkiger. Daarnaast denk ik dat we op zoek zijn naar meer rust en ruimte in ons leven. Als we thuiskomen hebben we behoefte aan een opgeruimde omgeving in plaats van geconfronteerd te worden met dingen die we nog zouden moeten (opruimen). De methode van Marie Kondo laat zien dat als je jezelf omringt met de spullen waar je blij van wordt, je veel bewuster leeft. Je gaat op een andere manier kijken naar je bezittingen, omdat je alleen houdt waar je echt blij van wordt. De methode is gemakkelijk te volgen omdat je overzicht krijgt, het duidelijk is hoe je het moet aanpakken en je werkt volgens een vaste volgorde. Veel mensen voelen dat een opgeruimde omgeving een positief effect heeft. Het helpt je te focussen en het laat je nadenken over hoe jij wilt leven en wat jou gelukkig maakt. Opruimen is ook een manier om nader tot jezelf te komen en eigenlijk ook een soort zoektocht naar jezelf, wat vind jij belangrijk?’
Waarom zou iemand jouw hulp inschakelen?
‘Sommige mensen willen heel graag beginnen met opruimen, maar lukt het op de een of andere manier niet. Ik kan deze mensen begeleiden in dit opruimproces. Door bepaalde vragen te stellen help ik ze bij het maken van beslissingen. Daarnaast gaan we stap voor stap te werk in dit proces om zo een opgeruimde omgeving te creëren waarin rust en harmonie centraal staan. We zijn gedurende het hele opruimproces aanwezig om de cliënt stap voor stap te begeleiden. Het is een persoonlijk proces en dat is soms best confronterend. Ik probeer mijn cliënten dan ook steun en een luisterend oor te bieden.’
Hoe ga je te werk?
‘We beginnen vaak even met een korte kennismaking via de telefoon. We spreken dan een datum af voor de eerste sessie. Hoe ziet jouw ideale leven/leefomgeving eruit? Wat betekent dat voor deze ruimte? We werken uiteindelijk toe naar deze wensen. Vervolgens bekijken we samen het hele huis, inclusief de opbergruimtes. Vaak hebben mijn cliënten al een goed beeld van wat ze graag zouden willen, waar bepaalde spullen horen en welke ideeën ze hierbij hebben. Na een half uur gaan we aan de slag met de eerste categorie kleding. We verzamelen alle kleding op één plek, zodat ze precies zien wat ze allemaal aan kleding hebben. Vaak zeggen mensen: “Ik wist niet dat ik zoveel kleding heb!”. Spullen waar men niet meer blij van wordt, bedanken we voor wat ze ons hebben gebracht. De KonMari-methode gaat uit van het opruimen per categorie in plaats van per plaats. We zijn vaak gewend op te ruimen per plaats; “De huiskamer is zo’n troep”. Maar als je je bedenkt hoeveel verschillende categorieën aanwezig zijn in de huiskamer, ben je eerder spullen aan het verplaatsen dan ze daadwerkelijk aan het opruimen. Het principe van de methode is in iedere categorie hetzelfde. Je verzamelt alle spullen van dezelfde categorie op een plek. Van daaruit gaan we aan de slag met het bekijken waar je blij van wordt. Een voor een worden de kledingstukken bekeken, vastgepakt, tegen je aan gehouden om te ontdekken of je er blij van wordt. Nadat we een selectie hebben gemaakt, gaan we aan de slag met de speciale Marie Kondo-vouwmethode. We bergen de spullen vervolgens verticaal op. Er is een vaste volgorde voor het opruimen per categorie, namelijk; kleding, boeken, papieren, komono (allerlei) en tenslotte sentimentele spullen.’
Welke tips wil je ons geven?
‘Wil je graag beginnen met opruimen, maar weet je niet zo goed waar? Of zie je er tegenop jouw kast helemaal leeg te halen? Begin dan klein. Je zult zien dat als je eenmaal bent begonnen, je ook meer zin krijgt om de rest aan te pakken, dus die kledingkast compleet leeghalen komt echt wel! Begin met de kledingstukken die je dicht bij je hart draagt, bijvoorbeeld je hemdjes. Verzamel alle hemdjes op één plaats en pak ze een voor een op om te ontdekken of je er nog blij van wordt. Berg ze vervolgens staand op door de vouwmethode van Marie Kondo te gebruiken en je ziet meteen resultaat. Het is niet alleen ruimtebesparend, maar je krijgt ook meteen overzicht. Het “blij worden” van spullen is een gevoel. Waar je blij van wordt is voor iedereen verschillend. We beginnen met de categorie kleding, omdat je hierbij het beste kunt oefenen waar je blij van wordt. Als je moeite hebt met het voelen waar je blij van wordt, zoek dan uit de gezamenlijke kledingstapel jouw drie favoriete kledingstukken. De rest van de kleding vergelijk je met jouw top drie. Op een gegeven moment merk je dat je precies weet waar je blij van wordt en waarvan niet. Nog een allerlaatste tip voordat je begint: maak voor- en nafoto’s. Zo kun je precies zien wat er is veranderd, want vaak is de impact groot en besef je je dat pas als je de foto’s naast elkaar legt.’
Hoe hou je dat opruimgevoel vast zodat het niet verzaakt?
‘Alle spullen in huis krijgen uiteindelijk een vaste plek. Door de spullen altijd terug te leggen op de vaste plek zul je merken dat je niet snel meer teruggaat naar hoe het was. Als er dan toch rommel ontstaat, kost het je minder tijd en moeite deze spullen op te ruimen. Wat je namelijk doet is deze spullen terug leggen op de vaste plaats. Door de manier van opbergen zul je merken dat je meer overzicht krijgt en gemakkelijker ziet en weet waar spullen liggen.’