Be unexpected or simple

never regular

Samen met haar compagnon Myon Veenendaal richtte Barbara Hilbrink twaalf jaar geleden 10DAYS op. De twee ontmoetten elkaar in Amsterdam en waren het direct eens: ze willen fashion veranderen. Vanuit een eigen behoefte ontstond het comfortabele, eigentijdse en sportieve 10DAYS. Myon en Barbara doen alles vanuit hun hart, níét volgens de regels.

Waaruit is het idee van 10DAYS ontstaan?

Barbara: ‘Het is ontstaan vanuit onze eigen behoefte. We ontmoetten elkaar en hadden meteen een enorme klik. Myon werkte op dat moment in de sales in de fashionindustrie, ze had een agentschap met een aantal merken en ik was designer. We ontdekten steeds meer dat we dezelfde stijl en hetzelfde gevoel dragen. Myon verkocht een aantal merken, maar miste toch iets in de markt. Ze vroeg aan me of ik het kon ontwerpen. Zo zijn we begonnen. We willen mensen inspireren om te zijn wie ze willen zijn. Met een merk dat durft in te gaan tegen de traditionele mode van vandaag. Dat rebelse zit in ons, daarom voelt het alsof alles zo vanzelf gaat. Onze eerste collectie was een creatieve mix van verschillende stijlen, die een tijdloze en tegelijkertijd persoonlijke garderobe vormen. Duurzaam én dynamisch. Deze uitdaging werd het uitgangspunt van wat 10DAYS vandaag de dag is. Het is zoveel meer dan mode. Het is een vorm van zijn, een gevoel, een lifestyle.’

Wat is jullie handtekening?

‘”Expect the unexpected”. Het zijn weliswaar basics, maar er zit toch altijd een leuke afwerking aan en er wordt gelet op details. Als je 10DAYS draagt, word je blij! Ik hoor vaak van mensen dat ze zoveel complimenten krijgen als ze 10DAYS dragen. Dat vind ik bijzonder. Daarnaast is het merk voor iedereen. Mijn moeder is een groot fan, maar ook twintigers zijn er dol op. Daar ben ik wel het meest trots op. We produceren in fabrieken waar IRO en Isabel Marant ook worden geproduceerd. We staan voor kwaliteit en ik ben heel trots dat we ons niet hebben laten verleiden om ergens anders te produceren omdat we dan meer zouden verdienen. Myon en ik worden niet gedreven door geld, maar vanuit een passie en een gevoel: dat is wat 10DAYS zo uniek maakt. Ik vlieg de hele wereld over en ga naar veel beurzen. Daar zie ik ook wat andere merken doen, en veel doen hetzelfde. Ik ben blij dat we met 10DAYS iets heel anders doen. 10DAYS is niet alleen een kledingmerk. Het is veel meer dan dat. 10DAYS is een gevoel, dat merk je meteen als je een winkel van ons binnenstapt.’

De collecties kenmerken zich door de blend van stijl en comfort. Voor wie maken jullie de designs?

‘We hebben niet per se een doelgroep, omdat we 10DAYS voor iedereen willen maken. We hebben een samenwerking gehad met Emily Marant – het nichtje van Isabel Marant. Dat was heel cool. Een samenwerking met Isabel Marant lijkt me ook een goede combinatie. Ik zie die collectie al helemaal voor me.  Maar echt een stijlicoon? Die heb ik eigenlijk niet. Ik heb zelf zoveel ideeën en ik weet heel goed waar wij voor staan, dat ik niet vasthoud aan een stijlicoon. Als ik aan het ontwerpen ben denk ik altijd aan Myon, zij is mijn muze.’

Welke obstakels ben je along the way tegengekomen?

‘Obstakels kennen we eigenlijk niet zo. Het gaat zo goed tussen ons en alles vloeit zo natuurlijk en organisch, dat is bijzonder. We hebben alleen maar goede mensen voor ons werken, die wil je natuurlijk een leven lang bij je houden. Zorgen dat zij dat ook willen is een uitdaging, maar geen uitdaging is te groot. Ik houd van harmonie en ik zou willen dat we allemaal, elke dag, blij zouden zijn. Dat kan natuurlijk niet áltijd zo zijn en dat gebeurt nergens – dat weet ik, maar toch. Ik maak me vooral niet teveel zorgen. Ik weet dat wat wij doen, goed is.’

Lees het hele interview in Talkies Magazine!