CHPTR-S

Strong, Sophisticated, Significant & Sexy

Ondernemersbloed gaat waar het niet kruipen kan en zette zusjes Valery (33) en Daniek (30) Vermeulen er drie jaar geleden toe CHPTR-S te beginnen. Als kids uit een zéér ondernemende familie en een mama die op doordeweekse dagen directeur van een investeringsmaatschappij is en de meiden gedegen advies kan geven over ondernemen, hebben ze de wind in de rug. Tijd voor een tête-à-tête.

De wereld veroveren met hun modelabel CHPTR-S. Dát is het doel. Altijd hebben ze geweten dat ze ‘iets’ voor zichzelf wilden beginnen. Hóe en wat, dat was niet duidelijk en dat ze uiteindelijk businesspartners zouden worden hadden ze niet gepland. Het begin van een droom die uitkomt.  

Valery en Daniek

In 2017 besloten jullie samen CHPTR-S leven in te blazen. Wat zijn de grootste ondernemerslessen die jullie in deze drie jaar tijd hebben geleerd?

V: ‘De eerste grote les is wachten met juichen totdat de handtekeningen zijn gezet. We hebben meermaals meegemaakt dat partijen toezeggingen deden die op het laatste moment toch niet doorgingen. Dat is dan een domper. Dus we houden tegenwoordig onze mond totdat alles in kannen en kruiken is. Dan pas juichen we.’
D: ‘Een andere les is vragen durven stellen en de juiste sparringpartners vinden. En dán na alle goedbedoelde adviezen te hebben aangehoord, dichtbij onszelf en ons modelabel blijven, en doen wat bij óns merk past.’
V: ‘De S in CHPTR-S staat voor “Strong”, “Sophisticated” en “Significant” en “Sexy” als het gaat om onze lingerie. Dit willen we met het merk uitstralen en dat straalt ook onze klant uit. Kernwaarden zijn voor ons absoluut kwaliteit, hoog afwerkingsniveau en vakmanschap. Dichtbij ons merk blijven betekent dat al deze elementen gewaarborgd moeten worden bij elke stap die wij zetten.’

Wat heeft jullie verrast?

V: ‘Met CHPTR-S begonnen we sophisticated, sexy en comfortabele bralettes en lingerie te maken voor een volwassen vrouw. We zagen dat bralettes een te jeugdige uitstraling hadden voor een volwassen consument. Daarin maken wij het verschil. Om ook kleding te gaan maken stond voor ongeveer over vijf jaar op de planning maar de vraag vanuit onze retailers kwam al na een jaar. Dat heeft ons verrast. Daarom hebben we deze stap veel sneller gemaakt dan gepland.’
D: ‘Na deze setback door de crisis gaan we door en is het doel een internationaal merk te worden met verschillende productgroepen als onder andere accessoires. Maar in de groei daar naartoe laten we ons niet verleiden door vraag uit de markt, we geloven dat dit echt stap voor stap moet gaan. Lingerie én mode is voor nu even voldoende. We willen vooral kwaliteit waarborgen.’

Hoeveel hebben jullie te maken met duurzame productieprocessen en hoe belangrijk is het voor CHPTR-S?

D: ‘Winkels wensen het en klanten verwachten het. Alleen wil de consument er vaak niet voor betalen. Er zal een enorme shift moeten komen in de bewustwording van de prijs van duurzame producten.’
V: ‘Voor een klein merk is het lastig en een struggle om honderd procent duurzaam te produceren maar wij geloven dat het kan.’
D: ‘Komende collectie gebruiken we een stof die gemaakt is van een eucalyptusboom en we hebben nappaleer van de overblijfselen van vleesconsumptie.’
V: ‘Op die manier proberen we erin mee te gaan en er bewust van te zijn. Tevens vinden wij het belangrijk dat de dames werkzaam in de ateliers het goed hebben.’
D: ‘We pretenderen niet dat we een duurzaam merk zijn maar zijn er wel bewust mee bezig.’

Wat gaan jullie anders doen dan de afgelopen jaren?

D: ‘We houden nu de sales in eigen hand. We hebben even met agenten gewerkt en de resultaten ervan vielen enorm tegen. Daarom blijven we het voorlopig weer zelf doen in ons nieuwe kantoor en showroom in Waalre, Eindhoven. Voor ons een toplocatie omdat we dichtbij Antwerpen zitten en België voor ons een grote en succesvolle markt is.’
V: ‘Uiteindelijk vertegenwoordig jijzelf het allerbeste je merk. In onze eigen showroom bieden we de hele merkbeleving.’

Hoe ervaren jullie als startende ondernemers een uitdagende tijd als de coronacrisis?

V: ‘Wij hebben onze zomercollectie in januari uitgeleverd en er was er run op de items en nabesteld. De positieve merkbeleving bij retailer, consument én media doet het merk goed. De verkoopresultaten waren een meevaller. We zijn onze retailers vanaf maart tegemoetgekomen op verschillende manieren en hebben een programma opgezet waarbij de retailer een fee ontvangt als hun klanten op de CHPTR-S-webshop kopen. We helpen elkaar want we zijn er allemaal bij gebaat dat we straks nog bestaan.’