Tartine et Chocolat

Hét Franse kinderkledingmerk sinds 1977

De Franse Émilie Zannier staat aan het hoofd van het chique kindermerk dat zich onderscheidt door zijn keurige stijl. Het assortiment is klassiek en heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Tartine et Chocolat heeft een aantal verkooppunten in Europa, maar zo ook in Azië en in het Midden-Oosten. Émilie kwam al jong in aanraking met het ondernemen dankzij het textielbedrijf van haar vader dat merken als IKKS, Catimini, Kickers en Absorba tot zijn kindermerkenportefeuille mocht rekenen. Talkies sprak Émilie over haar wereldwijde merk.

Uit wat voor gezin kom je?

‘Ik ben in een klein dorpje vlakbij Lyon opgegroeid. Ik heb daarna in Lyon gestudeerd. Ik kom uit een familie die heel close is, ik vind familie heel belangrijk.’

Wie heeft Tartine et Chocolat oorspronkelijk opgericht?

‘Catherine Painvin heeft het merk opgericht. Ze woonde in Amerika en was op de begrafenis van John Fitzgerald Kennedy. Ze vond de kleren van zijn kinderen heel mooi en kwam erachter dat zo’n dergelijke stijl voor jonge kinderen nog niet in Frankrijk bestond. Vanuit dat oogpunt heeft ze het merk opgericht.’

Waarom heb je besloten om Tartine et Chocolat over te nemen?

‘Toen ik het merk overnam wist ik dat Tartine et Chocolat een soort gem was, maar dat het een flinke boost nodig had. Ik kreeg in 2004 de kans om het merk over te nemen. We hebben het opnieuw opgebouwd zonder het DNA van het merk te verliezen. Dat laatste is heel belangrijk omdat het merk altijd een sterk DNA heeft gehad.’

Heb je veranderingen in het bedrijf toegepast sinds de overname en hoe heeft het merk zich de laatste jaren ontwikkeld?

‘We hebben alle winkels weer in eigen beheer genomen zodat we meer zicht zouden hebben op het merk globaal genomen. Ik heb het digitale aspect van het merk geïntroduceerd, Tartine et Chocolat zichtbaar op social media gemaakt en aan co-branding gedaan door samenwerkingen met andere merken aan te gaan. Zo hebben we een samenwerking met de hotelketen La Réserve, wij hebben de knuffelolifantjes die aan kinderen worden gegeven gemaakt. We zijn in 2019 en 2020 ook samenwerkingen aangegaan met Superga, Canopea en Herbarium.’

Hoe zou je zelf de stijl van Tartine et Chocolat omschrijven?

‘Het merk is tijdloos, Frans en elegant. De kwaliteit, mooie stoffen en afwerkingen van de producten zijn kenmerkend voor het merk. Typerend voor ons merk zijn ook de geuren van ons parfum en de zachte knuffels die we verkopen. De elegante stijl en oog voor detail doen het ook goed in het buitenland: het merk is in het bijzonder populair in China en Zuid-Korea. We hebben in Zuid-Korea tachtig winkels en in China 25 verkooppunten. We openen steeds meer winkels en Rusland is ook een groeiende markt. Tartine et Chocolat is het eerste high-end kinderkledingmerk dat buiten kleding om ook meubilair, parfum en knuffels verkoopt.’

Ontwerp je zelf ook?

‘Ik werk hand in hand met het ontwerpteam. Onze prioriteit is om tijdloze designs te maken die de elegante Franse stijl weerspiegelen. Voor de ontwerpen doe ik inspiratie op tijdens mijn reizen, het bekijken van stoffen en de tendens van de maatschappij te volgen.’

Wat zijn de bestsellers van het assortiment en hoe zie je de toekomst?

‘De klassieke jurken blijven onze bestsellers, zelfs door de jaren heen. De knuffels worden ook veel verkocht. Tartine et Chocolat is een merk dat veel historie kent en echt roots heeft. We vinden het belangrijk om dat voort te zetten en te respecteren, en dan voornamelijk in ons assortiment voor baby’s. We willen graag onze “onschuld” behouden.’

Tekst Marina de Massiac
Fotografie Tartine et Chocolat