ondernemen-tijdens-de-coronacrisis-martan-min

Ondernemen tijdens de coronacrisis

Martan

In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt Spice PR zich af hoe designers omgaan met de huidige situatie en wat dit betekent voor hun creatieve proces. We vragen het aan de Nederlandse ontwerper Diek Pothoven van label MARTAN.

Wat lees je en kijk je?

‘Ik lees ‘A Heartbreaking Work of Staggering Genius’ van Dave Eggers, en kijk veel short films op Cinetree.’

Hoe zorg je dat je mentaal en fysiek fit blijft?

‘Als tegenprestatie voor het feit dat we in dit landhuis mogen zitten, werken we iedere dag een beetje aan de tuinen of in het huis. Dat is super rustgevend en geeft een heel nuttig gevoel. Daarnaast doen we ‘21 Day Meditation Deepak Chopra’, een meditatiecursus waarvoor je iedere dag een opdracht moet uitvoeren.’

Heb je nieuwe hobby’s ontwikkeld?

‘Ik was al een enorme koker, maar ik maak volop gebruik van deze tijd om heel veel te experimenteren en op te schrijven. Samen met een van m’n beste vriendinnen werken we op afstand aan een manier om dit binnenkort met de wereld te delen.’

Beïnvloedt deze crisis jouw creatieve proces?

‘Omdat er nu even geen deadlines zijn geeft het me de ruimte om mijn gedachten volledig de vrije loop te laten gaan. Ik merk dat de plannen die ontstaan steeds vrijer worden en richting installaties gaan. Dat komt misschien ook door de natuur waarin we zitten. Stap voor stap beginnen deze ideeën vorm te krijgen. Het is wel moeilijker om knopen door te hakken nu er geen druk achter zit.’ 

Hoe zie je de toekomst van mode?

‘Ik hoop dat de toekomst van mode minder op grote producties gefocust zal zijn. Wij werken met MARTAN natuurlijk al op projectbasis in plaats van voor verkoop en hopen dit verder uit te bouwen. Er zal meer dan ooit behoefte zijn aan entertainment en daar werken wij graag aan mee. Het Eurovisie Songfestival is dan wel even uitgesteld, maar we zien ons werk zeker in die richting groeien. Geen collecties voor in de winkel, maar voor grote opera’s, world tours, performances of onze eigen films. Hier kunnen natuurlijk altijd verkoopbare stukken uit voortvloeien, maar dat is niet onze focus.’