Poké Perfect

It’s a family affair

Quinta (28) en Gerrit Jan Witzel (34) zijn broer en zus én de founders en owners van Poké Perfect. Nog geen vijf jaar geleden besloten zij de healthy foodketen op te starten. Quinta woonde tijdens haar modellencarrière enkele jaren in New York. Daar ontdekte ze dat er in Amsterdam eigenlijk weinig gezonde en snelle eetopties waren. Samen met haar broer richtte zij Poké Perfect op, en met succes! Poké Perfect heeft alweer twaalf locaties in Nederland. Benieuwd naar hun succesverhaal? Je leest het hier!

Hoe is het om als broer en zus samen te werken?

‘Ik krijg die vraag best vaak en het gaat eigenlijk heel erg goed. Gerrit en ik kunnen het überhaupt heel goed met elkaar vinden. Wat wel lekker is, is dat wij allebei onze eigen specialiteiten hebben. Het is niet dat we de hele dag op elkaars lip zitten en alles samen moeten beslissen. Gerrit is meer technisch, backoffice, meer financieel onderlegd en kan alles repareren wat gerepareerd moet worden. Dat kan ik niet, haha. Ik ben meer van het creatieve deel, de conceptontwikkeling, menuontwikkeling en marketing. Natuurlijk hebben we ook genoeg dingen waar we samen over beslissen of samen mee bezig zijn, maar dat is dus niet de hele dag door en dat helpt eigenlijk wel. Drie jaar geleden hebben we onze oudste zus ook aangenomen. Het is heel gezellig en we hebben allemaal dezelfde humor, dus we lachen wat af. Natuurlijk heb je wel eens irritaties, maar ik denk dat je dat altijd wel hebt – en zeker als broer en zus. Als we ruzie of irritaties hebben is het daarna ook wel weer klaar en vergeten. Dat is ook wel weer lekker eigenlijk.’

Hoe dealen jullie met een goede privé- en werkbalans?

‘Toen wij net opengingen was het gekkenhuis. We werkten zeven dagen in de week en ik was ook nog aan het studeren. We hadden in het businessplan gezet dat ik ook nog wel twee dagen per week naar school kon, maar binnen een paar weken bleek dat dat onmogelijk was. Nu we zijn gegroeid en nu het team wat groter is hebben we meer verdeling in de taken. We hebben daar balans in gevonden. Een weekend is nu ook wel écht weekend. Aan de andere kant, het blijft een restaurant en het blijft onze eigen business. We zijn zeven dagen in de week open en ik ben altijd bereikbaar. Dus ook in het weekend ben je toch wel een beetje aan het werk.’

Jullie vinden sustainability heel belangrijk, hoe implementeren jullie dit in jullie ondernemingen?

‘We werken veel met Nederlandse leveranciers, in hoeverre dat kan. De boerenkool komt uit Nederland, de quinoa uit Flevoland en de tomaten uit Osdorp. We proberen ook echt langs te gaan bij leveranciers, zodat we weten waar het vandaan komt en natuurlijk om zeker te weten dat het goede kwaliteit is. Ook hebben we reusable chopsticks geïntroduceerd. In plaats van de wegwerpstokjes die je altijd krijgt bij een bestelling kun je nu voor een euro reusable chopsticks toevoegen. We focussen op minder waste en vragen ook aan elke klant of ze bijvoorbeeld soja en stokjes erbij willen, zodat mensen echt bewuste keuzes maken of ze de wegwerpartikelen willen. We hebben ook een sustainabowl – een glazen take-away bowl die we aanbieden. Deze kunnen mensen afnemen en weer terugbrengen, waar ze statiegeld voor terugkrijgen. We zijn altijd wel bezig met dat soort dingen en kijken hoe we het beter kunnen doen.’

De horecabranche wordt hard getroffen tijdens deze coronacrisis. Wat doet dit met je als ondernemer en als persoon?

‘Het is natuurlijk frustrerend. Als ondernemer hebben we niet veel keuze, we moeten ons aan de regels houden en we moeten door. Schouders eronder en doorgaan. Het einde is nu hopelijk eindelijk echt in zicht, we bekijken het positief en iedereen staat er positief in. Dus het is niet dat we er geen zin meer in hebben. Maar ook in mijn privéleven lijkt het me heel leuk als het weer normaal is.’

Hoe heeft het effect op jullie ondernemingen?

‘We missen natuurlijk de toeristen en dagjesmensen die komen eten. We hebben een paar toeristische locaties, op de Prinsengracht en op de Nieuwendijk en een locatie op de Zuidas. Mensen werken thuis, dus je merkt heel erg dat er veel minder mensen op straat zijn. Maar we waren altijd al heel goed in delivery en take-away, dus dat is eigenlijk niet veranderd. De processen bleven hetzelfde, alleen viel eat-in weg. We doen veel meer delivery nu, als we kijken naar twee jaar geleden. Maar natuurlijk is de walk-in lager. We blijven bezig en blijven vernieuwingen doorvoeren, bijvoorbeeld nieuwe bowls. Never a dull day, er is altijd genoeg te doen.’

Hebben jullie tips voor andere ondernemers?

‘Toen wij het idee hadden voor Poké Perfect hebben wij vanaf het begin gedacht; we gaan nu één vestiging openen en als het werkt gaan we doorgroeien en dan moeten we het op zo’n manier doen dat het makkelijk wordt. Alle elementen van het concept moeten snel kunnen doorschakelen naar andere vestigingen. Ik denk dat het goed is om vanaf het begin goed in je hoofd te hebben waar je met je bedrijf heen wil – the bigger picture. Beslissingen die je gaandeweg neemt moet je nemen met dat doel in je hoofd. En dat je weet wat je uiteindelijk wil bereiken en op welke manier je het gaat doen. Dit heeft ons heel erg geholpen, waardoor we in korte tijd snel konden groeien. Vanaf het begin wisten we dat het een schaalbaar concept moest zijn en we het op die manier moesten doen. Daardoor kunnen we nu ook snel nieuwe vestigingen openen.’

Wat is jullie toekomstdroom met Poké Perfect?

‘We willen het grootste pokéconcept in de Benelux worden. Alleen al in Nederland denken we dat er plek is voor tachtig Poké Perfect-vestigingen. Dat is heel ambitieus, maar we geloven er in. Uiteindelijk willen we doorgroeien naar de Benelux.’