Goed nieuws voor alle chocoladeliefhebbers: op 1 juli opent Tony’s Chocolonely de deuren van Tony’s Chocolonely Chocolate Bar in de Beurs van Berlage in Amsterdam! Een seriously crazy chocoladebar waar alles draait om chocolade en je onder het genot van de lekkerste choco-creaties alles te weten kunt komen over Tony’s missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade.
In Tony’s Chocolonely Chocolate Bar stromen de hele dag chocotaps door, s’mores, zoete chocoladeburgers, bubbelwafels én cake die je zelf kunt versieren. Superleuk voor een verjaardag van je kids bijvoorbeeld. Chocoladesnorren en chocoladesaus langs je kin gegarandeerd (slabbers: check!).
Uiteraard is alles gemaakt met Tony’s Chocolonely-chocolade van volledig traceerbare cacaobonen uit West-Afrika. Geen zin in zoet? Er is ook genoeg keus voor de hartige trek. Verse tomatensoep, ’n vegaburger of ’n wrap, het wordt sowieso smullen geblazen.
Waarom in de Beurs van Berlage? Omdat er vierhonderd jaar geleden cacao werd verhandeld. Mede door de huidige discussie over racisme en de nieuwe beeldenstorm is Tony’s meer bewust geworden van datgene waar de Beurs symbool voor staat. Dat de historie van de Beurs ook nog een andere kant heeft, net als veel andere gebeurtenissen in de Nederlandse geschiedenis. En dat Jan Pieterszoon Coen (uitgebeeld in de gevel boven de ingang van de Chocolate Bar) een omstreden historisch guur is. Belangrijk dus om meer mensen hiervan bewust te maken door ook juist de andere kant van het verhaal te belichten en onder de aandacht te brengen.
De beelden en gevelwerken in de Beurs van Berlage zijn restanten van ons slavernijverleden. Ze verwijzen naar een koloniaal systeem van onderdrukking en uitbuiting in de periode waarin trans-Atlantische slavernij werd ingezet voor eigen gewin vanuit Europa en Amerika. De huidige ongelijkheid in de cacao-industrie uit zich eveneens in onderdrukking en uitbuiting, met als gevolg illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Bij Tony’s is het de belangrijkste missie om te vechten voor gelijkheid en eerlijkheid, dit heeft ook invloed op de manier waarop ze zakendoen met hun partnercoöperaties. Zij streven altijd naar gelijkwaardige handelsrelaties, dit alles staat haaks op de ideeën waar
J.P. Coen symbool voor staat.
Tony’s zelf gelooft dat zij een rol kunnen spelen door in gesprek te gaan met gemeentes en partners zoals de Beurs van Berlage, om bewustzijn te creëren rondom racisme en de koloniale verheerlijking in het straatbeeld. Verandering begint met het creëren van bewustzijn, vooral ook bij jezelf en de mensen om je heen. Tony’s nodigt hun chocofans ook uit om samen met hen deel uit te maken van de huidige discussie en de verandering die deze teweegbrengt, zodat we samen kunnen streven naar een betere en gelijkere wereld voor iedereen.
Of het nu gaat om het veranderen van de cacao-industrie of de presentatie van hun jaarFAIRslag tijdens Tony’s Fair, het verbinden van alle schakels in de keten, andere chocoladebedrijven, chocofans en het eigen team staat
bij Tony’s altijd centraal. Zo ook in de Chocolate Bar. In deze tijden van Covid-19 is het faciliteren van persoonlijk contact voor en met de mensen om ons heen misschien wel belangrijker dan ooit. Door het treffen van de juiste voorzorgsmaatregelen zorgt de chocobar ervoor dat iedereen in de bar op gepaste afstand weer samen kan komen. Om te genieten van ’n crazy shake of ’n Tonyccino, een ongelijk verdeeld potje dammen of gezellig samen aan de grote tafel. Daarnaast komt er een doorlopende veelzijdige programmering in de Bar – kunst, muziek, sprekers… gezelligheid!