boucheron (1)

Juwelenportret

Boucheron

Regelmatig krijgen we bij Talkies primeurs aangeboden. Toen we als enige Nederlandse titel gekozen werden door juwelenhuis Boucheron om de high jewelry-collectie te ontdekken, maakten we een klein gelukssprongetje op de redactie. Mais oui! Let’s go to Paris!

Claire Choisne is met haar lengte en slanke postuur beeldig en indrukwekkend tegelijk. De brunette met nonchalante paardenstaart, bruine pretogen en rode lippen is in het bezit van die heerlijk Franse je ne sais quoi-uitstraling en leidt als creatief directeur sinds 2011 het Franse juwelenhuis met verve. ‘Het feit dat ik deze positie mag bekleden bij een huis dat al zó lang innovatief is, maakt me enthousiast en angstig tegelijk.’ Aldus Claire. We spreken haar in een statig pand in zonnig Parijs waar Talkies haar collectie ter ere van het 160-jarig bestaan avant-première ontdekt.

Claire Choisne

De natuur is altijd een belangrijke bron van inspiratie geweest voor Boucheron. Voor zijn 160e verjaardag kiest het huis ervoor om zijn grenzen te verleggen door het favoriete thema Nature Triomphante in de kijker te spelen. De Haute Joaillerie-collectie is onderverdeeld in drie thema’s. Boucheron Naturalist brengt een eerbetoon aan de archieven door klassiekers te herinterpreteren en de juwelen nóg meer op echte natuur te laten lijken. Boucheron Surrealist stelt abstracte natuur voor, geïnspireerd op art deco-vormen en -kleuren, en Boucheron Alchémiste gaat nog verder in de ontwikkeling van haar techniek en savoir-faire en geeft een eeuwig leven aan materialen die rechtstreeks uit de natuur komen!

Claire, je hebt letterlijk van een bloem een ring gemaakt! Hoe is dit gelukt?

‘Haha ja, en het was een grote uitdaging dit überhaupt te creëren én op tijd af te hebben. Eerlijk gezegd twijfelde ik er in januari aan of ik het zou redden, maar het is gelukt! De schoonheid van de natuur houdt ons bij Boucheron bescheiden. Het is al moeilijk genoeg om als mens de ware schoonheid van de natuur vast te leggen op beeld. Laat staan te vertalen naar draagbare juwelen. Onze designers moesten zich direct afleren elk blaadje te perfectioneren. Om de juwelen zo authentiek mogelijk op de natuurlijke variant te laten lijken hoort ook een imperfect blaadje hier en daar. Voor het esthetische gedeelte heb ik mijn teams gezegd om niets te perfectioneren maar de echte bladeren exact te kopiëren, dus met alle imperfecties van dien. Zoals de klimopcollier. Er zaten wat imperfecte bladeren aan de tak die we exact zo hebben geproduceerd, want de schoonheid van natuur zit ‘m vaak ook in de imperfectie. Deze authenticiteit maakt de stukken zo bijzonder. Ons vakmanschap was leidend bij het vervaardigen van de juwelen; van het bewerken van de metalen tot aan het produceren van bewegende delen in de stukken om het zo natuurlijk mogelijk over te laten komen. Dit alles is mogelijk door de innovatieve microscan die vooralsnog alleen Boucheron gebruikt, in combinatie met onze kennis en kunde van de afgelopen 160 jaar.’

Is de omschrijving ‘wearable pieces of art’ de juiste als het gaat om deze nieuwe juwelen?

‘Het zou onbescheiden zijn om het zelf zo te noemen. Daarom ben ik blij dat jij het zo omschrijft, want dat is juist omschreven.’

Waarom koos je er in 2011 voor om bij Boucheron aan de slag te gaan?

‘Omdat ik wist dat ik bij Boucheron op mijn plek zou zijn en zou mogen creëren in alle vrijheid. Daar staan zij bekend om. Toen ik bij Alain Boucheron met het idee kwam om van een bloem een ring te maken kreeg ik alle vrijheid van creatie en financiën. Ik zei eerlijk dat ik geen idee had hoe ik het ging doen, wat het zou gaan kosten en of het überhaupt klaar zou zijn voor ons jubileum. Bij Boucheron heb ik het gevoel dat ik de grenzen van mijn vak mag opzoeken en ze steeds verder mag pushen. En voor een designer is dat fantastisch!’

Waar komt je liefde voor juwelen vandaan?

‘Ik wilde iets creatiefs doen. Ik koos tussen juwelen en architectuur. In de juwelen voelde ik dat ik meer vrijheid zou hebben om te creëren en uitproberen. En het gaat hier niet alleen om design maar ook om techniek van mijn studie. Dat vind ik interessant. Bovendien is juwelen maken minder risicovol. Een gebouw kan instorten als ik een fout maak en een juweel niet! Haha, dus ik vond het voor iedereen ook een veiligere keuze.’

Wie zou je graag in deze designs willen zien?

‘De klant die het vakmanschap begrijpt en verliefd raakt op het design zodat ze er ultiem van kan genieten.’

Wie is jouw stijlicoon?

‘Ik vind Sheikha Moza Bint Nasser – echtgenote van Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, voormalig emir van de staat Qatar – prachtig!’

Met de aankoop van welk Boucheron-item krijgen wij Nederlanders die gewilde Franse ‘je ne sais quoi’-stijl?

‘Als je één item zou moeten kiezen dan zou ik zeggen ons “question mark”-collier. Gedrapeerd om je hals als een vraagteken. Dat is een Boucheron-icoon. Ik denk dat de nonchalance van de Franse vrouwen komt door hun “kan me niet schelen”-attitude. Daar past bijvoorbeeld de nieuwe bloemenring heel goed bij omdat het geen show off piece is. Het is niet teveel bling, maar als je er oog voor hebt zie je dat het een héél bijzonder stuk is. Dat is één van de stijlgeheimen van de Franse vrouw.’

Wat is jouw Boucheron-favoriet?

‘Voor nu absoluut de bloemenring. Het was zo moeilijk om te vervaardigen, maar die complexiteit zie je niet terug in de ring. Het lijkt heel natuurlijk en is gemakkelijk te dragen. Samen met kunstenares Claire Boucl is het ons gelukt. Zij heeft járenlang onderzoek gedaan naar bloembladeren en het bewaren van hun levendige kleuren en vorm nadat ze geplukt worden. Dankzij ons vakmanschap en de innovatieve technieken zoals de microscan – die alleen Boucheron tot haar beschikking heeft – en Claire’s kennis van zaken als het gaat om levende materie, natuur, de eeuwigheid te geven in een juweel, is deze collectie tot stand gekomen.’

Hoe zorg je er als merk voor dat je in deze business altijd een stap vooruit blijft op de concurrentie?

‘Voor Boucheron is dat door niet bang te zijn. Niet bang zijn voor noviteiten en niet bang zijn om zo nu en dan te falen. Bij Boucheron hebben we lol in ons werk en het lef om nieuwe dingen te proberen. Het is een uitdaging nieuwe technieken en materialen te vinden en te gebruiken. We zoeken altijd de grenzen op en gaan voor bijzondere juwelen. Boucheron kijkt nooit naar concurrentie en gaat uit van zijn eigen kracht.’

In hoeverre zijn trends en mode leidend in Boucheron-ontwerpen?

‘Wij zijn als merk onderdeel van het Franse luxeconcern Kering Group en natuurlijk zie ik hierdoor ook alle modetrends voorbijkomen van onze zustermerken. Dus ik denk dat ik daardoor heus wel onbewust beïnvloed raak. Ik maak graag juwelen die men dagelijks kan dragen en niet alleen in een etalage mogen staan. Bijvoorbeeld de klimopoorbellen. Die maken je outfit echt af.’

Hoe belangrijk is duurzaamheid in jouw vak?

‘In mijn persoonlijke leven zowel als in mijn professionele leven vind ik dit heel belangrijk. Boucheron staat al sinds de oprichting bekend om zijn liefde voor de natuur. We gaan voorzichtig en respectvol om met de natuur omdat zij ons de grootste inspiratie geeft.’