Moederdag

De kracht van moederliefde

Vandaag is het Moederdag. Dé dag om alle moeders extra in het zonnetje te zetten. Als onderdeel van Pandora’s zoektocht naar wat moederliefde in de huidige wereld betekent, deelt het merk verhalen en inzichten over het moederschap en hoe moederliefde vrouwen tegenwoordig kracht geeft. Helena Christensen, Pernille Teisbaek en Iris Gold delen hun persoonlijke verhalen over het moederschap en laten zien wat moederliefde tegenwoordig inhoudt.

Icoon en supermodel Helena Christensen en haar moeder Elsa, styliste en creative director Pernille Teisbaek en singer-songwriter Iris Gold zijn met Pandora bij elkaar gaan zitten om hun persoonlijke ervaringen over het moederschap te delen. Net als deze vrouwen hebben nog negenduizend andere vrouwen van over de hele wereld meegedaan aan een internationale enquête, waar ze hebben gesproken over het moederschap in de huidige maatschappij.

Pernille Teisbaek

De drie vrouwen verkeren allen in een ander stadium van het moederschap: Helena en haar eigen moeder kijken terug op de tijd waarin hun kinderen volwassen werden, Pernille was zwanger terwijl ze twee peuters opvoedde en Iris is vorig jaar bevallen van haar eerste kindje. Een ding is duidelijk: hun liefde staat centraal in het moederschap.

“Wanneer je een kind hebt, lijkt het wel of je een flesje vult met alle pure liefde, kracht en vertrouwen wat je in je hebt en wat zij de rest van hun leven kunnen gebruiken”

Helena Christensen
Helena Christensen en haar moeder

Dit gevoel komt steeds weer terug in de enquête. De resultaten laten zien dat liefde het krachtigste element van het moederschap is. Meer dan een derde van de respondenten (38%) die de keuze uit zeven mogelijkheden hadden, zei dat de liefde die zij voor hun kind voelen hen veel kracht geeft. En op de vraag welk gevoel het moederschap hen geeft, kozen moeders overal ter wereld voor geluk (38%), trots (34%) en geliefd worden (30%) als de belangrijkste antwoorden. Eigenliefde en acceptatie zijn sleutelelementen van het moederschap. Als de moeders wordt gevraagd om deze termen te definiëren, kiest bijna tweederde van hen (63%) voor ‘accepteren dat er geen perfecte moeder bestaat’, terwijl 45% antwoordt dat zij zich niets aantrekken van het oordeel van anderen. Iris Gold zegt hierover; “Het meest krachtige aan moeder worden, is je niet zoveel aantrekken van wat andere mensen denken. Ik wou dat ik het vertrouwen had om me zo te voelen voordat ik mijn zoon kreeg.”

Iris Gold

Het moederschap in deze tijd

Bijna driekwart van de respondenten (72%) vindt dat moeders hun liefde nu openlijker tonen dan vroeger. Het leven in een ruimdenkende en sociaal bewuste maatschappij weerspiegelt zich in de manier waarop moeders hun liefde laten zien. Ook houden ze van hun kind zoals het is en niet zoals ze graag zouden hebben dat het zou zijn (58%) daarnaast accepteren ze de partner van hun kind en staan ze achter de carrièrekeuze (respectievelijk 51% en 49%).

“Bij Pandora hebben we de missie om mensen de kracht te geven te laten zien wie ze zijn en te zeggen waarvan ze houden. Door een aantal van de fantastische facetten van moederliefde in de huidige wereld te laten zien, willen we op Moederdag van dit jaar moeders overal ter wereld inspireren, in het zonnetje zetten en bedanken.”

Vita Clausen, Global PR en Influencer Director bij Pandora