Tropenmuseum x Musubi

Geven beleven met de Japanse inpakkunst Furoshiki

Wanneer je een cadeau geeft of ontvangt, is het extra leuk als er aandacht is besteed aan de verpakking. Met de tentoonstelling Cadeau Hoezo? heeft het Tropenmuseum in samenwerking met Musubi uit Kyoto een limited edition kleurrijke furoshiki met kraanvogels van 100% organisch katoen ontwikkeld. Furoshiki zijn Japanse inpakdoeken die je op tal van manieren kunt gebruiken en waar Musubi een toonaangevende fabrikant van is. Bovendien krijg je tijdens deze tentoonstelling nuttige tips over het geven en ontvangen van cadeaus in verschillende culturen.

Furoshiki zijn tegenwoordig weer enorm populair, omdat ze als verpakking eindeloos hergebruikt kunnen worden. Praktisch, stijlvol en ecologisch verantwoord. Speciaal voor de tentoonstelling Cadeau Hoezo? ontwikkelde het Tropenmuseum in samenwerking met Musubi uit Kyoto al tachtig jaar de toonaangevende Japanse fabrikant van Japanse inpak doeken. Deze Furoshiki is gemaakt van 100% organisch katoen. Leuk detail: je kunt de Furoshiki ook gebruiken voor het maken van een tas. Gebruik hiervoor de speciale Furoshiki bag rings en Furoshiki magnetische sluiting, die beide verkrijgbaar zijn in de (online) museumshop. De limited edition Furoshiki is verkrijgbaar in de fysieke én online museumwinkel en komt in twee formaten. 

KOM GEVEN BELEVEN EN LAAT JE INPAKKEN IN HET TROPENMUSEUM

Cadeaus geven doen we allemaal, overal ter wereld! Bij een verjaardagspartijtje, een bruiloft, begrafenis of als offer. Maar wat is het geheim van een goed cadeau? Cadeau, hoezo? is een uitbundige en interactieve tentoonstelling waar je ontdekt wat een trouwjurk, poppen en mango’s met elkaar gemeen hebben. In de tentoonstelling krijg je nuttige tips over het geven en ontvangen van cadeaus in verschillende culturen. Er zijn veel verschillen en ook veel overeenkomsten, en er is vooral veel variatie! Je laten ‘inpakken’ en ervaren hoe het is om een cadeau te zijn? Stap in de enorme, Instagrammable installatie van Furoshiki, die het Tropenmuseum in samenwerking met Musubi ontwikkelde, waarin de bezoeker als het ware zélf het cadeau wordt, verpakt in een heel grote Furoshiki.

Cadeau, Hoezo? is te zien tot en met 5 maart 2023. 

GEEF EEN CADEAU VAN HET TROPENMUSEUM 

Zoek je een origineel cadeau dat tot stand zijn gekomen uit bijzondere samenwerkingen en duurzaam geproduceerd zijn? Bezoek dan de (online) museumshop van Het Tropenmuseum. De museumshopcurator Jeanine Aalfs zoekt de hele wereld af naar de leukste producten die een link met wereldculturen en de tentoonstellingen hebben. Ontdek de hele collectie hier. Met je bezoek én je museumwinkelaankoop steun je ook nog eens het werk van het museum. En dat is hard nodig nadat het museum een aantal maanden door Covid-19 de deuren heeft moeten sluiten.

WAT IS FUROSHIKI

Als er één land is waar de verpakking bijna nog belangrijker is dan het cadeau zelf, is het Japan wel. Cadeau’s zijn ontzettend belangrijk in de Japanse cultuur: ze staan niet alleen voor vriendschap, maar ook voor respect en dankbaarheid. Het cadeau symboliseert deze eigenschappen die niet in woorden uit te drukken zijn.

VAN BADJAS TOT MODERNE VERPAKKING 

Furoshiki is een eeuwenoude techniek, die mogelijk stamt uit de Japanse badhuiscultuur rond 1600. De betekenis van het woord Furoshiki is eigenlijk niet wat je zou verwachten. Furo betekent ‘bad’ en shiki komt van ‘spreiden’ of ‘neerleggen’. Dat zit zo: in een ver verleden gebruikten mensen dit soort doeken om hun kleren makkelijker bij elkaar te houden, en makkelijker te kunnen terugvinden, bij bezoek aan een badhuis. Dus je spreidt een grote doek uit op de vloer, doet je kleren uit en laat ze op de doek vallen. Dan raken ze de grond niet, en kun je ze eenvoudig bij elkaar knopen.

Als op de Furoshiki ook nog een familiewapen stond, was het eigen bundeltje helemaal makkelijk terug te vinden als je uit bad komt. Badhuizen vormen van oudsher een belangrijk deel van de Japanse cultuur, en dit systeem om te zorgen dat de persoonlijke bezittingen van bezoekers niet door elkaar raken is dus ook al eeuwenoud!

FUROSHIKI REVIVAL

In Japan vond men Furoshiki, door de opkomst van moderne verpakkingsmaterialen, zoals plastic tasjes, lange tijd ouderwets. Maar inmiddels is overal wel duidelijk dat verpakkingsmateriaal vaak onnodig vervuilend is. De oplossing om ecologisch verantwoord te verpakken bestond feitelijk al eeuwen, en dus wint de Furoshiki weer aan populariteit.

De aandacht voor milieuvriendelijker verpakken kreeg een flinke zet toen de Japanse Minister of the Environment, Yuriko Koike (tegenwoordig gouverneur van Tokyo), in 2006 een speciale Furoshiki liet ontwerpen om mensen meer milieubewust te maken en gebruik van plastic terug te dringen. Nu is het gewoon geworden dat Japanse schoolkinderen hun lunchbox in een Furoshiki meenemen.

DUIZEND EN ÉÉN KNOPEN 

Furoshiki zijn als doek vaak van zichzelf al mooi, maar zien er extra verzorgd uit als ze goed geknoopt worden. En bestaan allerlei technieken om verschillende vormen in te verpakken. Evenals handige trucs om er een tas van te knopen, of twee flessen in mee te nemen. Dan kom je goed voor de dag op een feestje!

CADEAU GEGEVEN? NEEM JE FUROSHIKI WEER MEE TERUG 

In de Japanse cultuur is een Furoshiki een inpakdoek die gebruikt wordt om dat wat erin zit te beschermen, bij elkaar te houden, er verzorgd uit te laten zien en fraai te presenteren. Maar de Furoshiki is in principe geen onderdeel van het cadeau. Dus als iemand een cadeau meebrengt in een Furoshiki, dan neemt diegene de doek zelf weer mee naar huis na het geven van het cadeau. Heel gebruikelijk in Japan.