Een kijkje in de wereld van
iconische creaties
De ‘love affair’ tussen Talkies en Cartier is er een die al ruim twintig jaar standhoudt. Samen delen we de liefde voor ambacht en tijdloos design. Aspecten die de basis vormen voor de zovele iconische collecties die het juwelenhuis op de markt brengt. Sinds 1984 werkt Pierre Rainero bij Cartier, waar hij sinds 2003 Image, Style & Heritage Director is.
In deze functie houdt Pierre toezicht op alle hedendaagse Cartierontwerpen, communicatie- en strategiegerelateerde kwesties, maar ook heeft hij de leiding over de Heritage-afdeling. In deze functie houdt hij toezicht op de voortdurend groeiende Cartier Collection, die bijna 1500 historische stukken vertegenwoordigt. We spreken Pierre over het erfgoed, het verlangen naar een Cartierjuweel en de ‘secret to success’ van het iconische merk.
Pierre, vertel ons meer over jouw werk bij Cartier als Image, Style & Heritage Director?
‘Het grootste deel van mijn werk heeft te maken met stijl. Alles hangt samen met mijn betrokkenheid bij het creatieve proces voor de hedendaagse creaties in de naam van een bepaalde visie op stijl. De bron hiervoor is natuurlijk ons erfgoed. Het zou heel moeilijk zijn om een bepaalde stijl bij Cartier te leiden zonder een zekere kennis te hebben over hoe de stijl werd gecreëerd, hoe deze werd gebouwd en verrijkt door verschillende generaties. Het is heel handig om kennis te hebben van het hoe en waarom van toen, met oog op de toekomst voor Cartier. De link tussen stijl en erfgoed is heel natuurlijk en het heeft een consequentie wanneer je de stijl moet uiten en moet communiceren over het erfgoed, het is een kwestie van imago voor Cartier. Er is een aantal communicatiemiddelen, zoals boeken en tentoonstellingen in culturele instellingen, dat sterk verband houdt met zowel de uitdrukking van wat de Cartierstijl is als wat de Cartiererfenis is. Dat is waar mijn werk over gaat.’
Wat definieert een Cartierdesign?
‘De Cartierstijl. Omdat we een juwelier zijn, hebben we het over uitmuntendheid, de keuze van materialen, het vakmanschap, maar bovenal gaat het bij Cartier om een onderscheidende stijl.’
Wat maakt een Cartierjuweel tot een klassiek en permanent icoon?
‘Ik zou willen dat elk stuk van Cartier voor altijd een klassieker zou kunnen zijn en een permanent icoon. Dit kunnen we natuurlijk niet van onszelf zeggen, dat wordt door onze klanten bepaald. We kunnen er nooit zeker van zijn dat elke creatie tijdloos wordt. Wat echter wél tijdloos is, is de notie van stijl. In elk stuk van Cartier kun je herkennen wat het een Cartierstuk maakt, waarom het tot de Cartierverzameling behoort in de periode waarin het is gemaakt. En als het ons lukt om klassiekers te maken, of zelfs iconische collecties, dan is dat omdat we specifieke aandacht aan een creatie wijden en de norm heel hoog ligt voordat we daadwerkelijk een stuk creëren in onze Cartierstudio. We proberen altijd uitmuntendheid en een visie toe te voegen aan de hedendaagse Cartiercollecties. Ook vanwege de gecreëerde iconen, voelen we de verantwoordelijkheid naar onze klanten toe. We willen stukken maken die tijdloos blijven. Daarom beschouwen we aan het begin van een project, in de ontwerpfase, altijd wat het project of het specifieke ontwerp vertegenwoordigt in de evolutie van Cartiercreaties en de Cartierinspiratie. Maar we kijken ook naar wat het zou kunnen betekenen in het leven van onze klanten en hoe het kan worden verweven in de ontwikkeling van het leven van onze klanten vandaag en morgen. Dus de combinatie van die twee leidt tot het creëren van tijdloze stukken die standhouden.’
Kun je ons meer vertellen over het ontwerpproces voor sieraden van Cartier?
‘Er is een continue flow van creaties in onze verschillende studio’s. Cartier heeft gespecialiseerde studio’s voor de verschillende collecties die we maken. We hebben een gespecialiseerde studio voor unieke stukken die we maken, onze high jewellery-collecties, een studio voor de andere sieradencollecties zoals Love en Juste un Clou, een studio voor onze horlogerie, een studio voor objecten en ook één voor lederwaren. En we hebben onze eigen interne creator voor geuren. We combineren twee processen; werken vanuit een bepaalde inspiratie die gaat via een briefing naar de verschillende studio’s, of werken vanuit een idee dat rechtstreeks uit de studio’s komt. Het is een combinatie van vrijheid en creatie die het voortouw neemt bij Cartier.’
Welke Cartiercollectie is het meest iconisch?
‘Gezien de levensduur van bepaalde stukken kunnen we stellen dat onze iconische stukken onder andere het Tank-horloge, de Trinity-ring en de Love bracelet zijn. Maar ook de Juste un Clou-armband, oorspronkelijk uit de jaren zeventig, en het Ballon Bleu-horloge dat zeer succesvol is sinds de lancering in 2007 zullen iconen worden. En natuurlijk ons Santos-horloge, gemaakt in 1904. Ik denk dat het nog steeds voeren van zoveel iconische stukken en dit langdurige succes Cartier zeer uniek maakt.’
Beschrijf de ultieme Cartiervrouw.
‘Als we naar de klant van Cartier kijken, is het heel moeilijk om te zeggen dat we ons richten op één specifieke vrouw. Met de verscheidenheid aan collecties die we aanbieden en de verschillende inspiraties en thema’s binnen het Cartierassortiment – van abstract, figuratief, tot puur met lijnen, geïnspireerd door verschillende culturen of heel extravagant – bedienen we een heel gevarieerd klantenbestand. Cartier is actief op verschillende gebieden. Dat omvat verschillende voorkeuren en smaken die we triggeren van een stijl en de taal van expressie, wat de essentie is van de Cartierstijl. Wat Cartier vertegenwoordigt aan een gevarieerde cliënt is een taal die we gemeen hebben met elkaar. Zoveel verschillende mensen herkennen zichzelf in de creaties van Cartier. Dit is ook een van onze sterke punten, want al die klanten hebben een zekere vrijheid van expressie gemeen met elkaar. En op die zelfexpressie doen wij een beroep met Cartier.’
Wat zijn de kernwaarden van Cartier?
‘Excellentie en uitmuntendheid. De zoektocht naar excellentie is de kern van waar we voor staan in termen van kwaliteit van materialen en vakmanschap, maar ook van de manier waarop we onze eigen stijl cultiveren. We zijn trouw aan onze waarden op het gebied van creatie en stijl. Dus die notie van uitmuntendheid vormt de kern van ons werk.’
Hoe zorg je ervoor dat je altijd een stap voorblijft op de concurrentie in de markt?
‘Cartier doet altijd wat natuurlijk is voor onze eigen cultuur, we gaan onze eigen weg. We doen het op de Cartiermanier. Ik denk dat deze originaliteit onze klanten tot ons aantrekt en ons onderscheidt van concurrenten op verschillende gebieden. Het is die energie die onze klanten bewonderen en waarom ze naar onze collecties verlangen.’