Juwelenportret

Royal Asscher

De geschiedenis van diamantbedrijf Royal Asscher gaat way back. In 1854 werd het familiebedrijf opgericht door Joseph Isaac Asscher en anno 2020 wordt het nog altijd gerund door de Asscher-familie. De collecties komen tot stand onder toeziend oog van Lita Asscher, die sinds vijftien jaar werkzaam is als Creative Director. Ze pendelt normaliter voor deze inspirerende functie heen en weer tussen Amsterdam en New York en werkt dag in dag uit nauw samen met haar broer én vader.

Hoe ziet een dag als Creative Director eruit?

‘Twee jaar geleden ben ik moeder geworden van een dochter en toen hebben we besloten om niet meer fulltime in New York te blijven wonen. Dus wonen we voornamelijk in Amsterdam. Een dag voor mij is eigenlijk heel verschillend. Ik werk met designers aan de constante ontwikkelingen van de verlovingsringen die we op de markt brengen. Ik bekijk en evalueer de collecties om te zien welke juwelen goed en minder goed verkocht worden, welke trends er gaande zijn en hoe we deze kunnen doorvoeren in onze collecties zonder daarbij ons DNA te verliezen. We staan bekend om de slijpvormen van diamanten en de kwaliteit daarvan – en dit moet ook altijd zo blijven natuurlijk.’

Wat vind je het leukst aan jouw vak?

‘Als Creative Director ben ik eigenlijk meer een dirigent dan een ontwerper. Het vinden van talent vind ik ook veel leuker dan zelf ontwerpen, omdat ik op deze manier met heel veel mensen kan werken die in verschillende dingen heel goed zijn. Dat is super inspirerend om te zien. Maar het allerleukste blijft toch wel de momenten dat er een jongen met zweet in zijn handen binnenkomt omdat hij een verlovingsring voor zijn vriendin gaat kopen. Dat verveelt nooit en blijft altijd ontzettend bijzonder om mee te maken.’

Wat is jouw achtergrond?

‘Ik heb economie gestudeerd, omdat mijn vader zei dat ik iets moest gaan studeren waar ik later iets mee zou kunnen. Nou, dat is gelukt! Eerst heb ik jaren voor Dell Computer gewerkt. Daar heb ik veel geleerd op het gebied van management en sales. Toen heb ik een diamantopleiding gedaan in Antwerpen en ben ik in de familiebusiness terechtgekomen.’

Wilde je altijd al in de luxebranche werken?

‘Mijn broer Mike wist als kleine jongen al dat hij bij Royal Asscher wilde werken, maar ik wilde de stap pas zetten als ik echt álles wist wat ik zou moeten weten. Maar die dag komt natuurlijk nooit en dus ben ik toen toch maar voor het bedrijf gaan werken. Ik weet nog dat ik aan mijn vader vroeg of ik vanaf dat moment voor altijd bij het bedrijf zou moeten blijven werken en dat hij antwoordde dat ik eerst maar eens moest kijken of ik het leuk vind. Ik vind het mooi dat hij zo de druk bij me wegnam. Maar inmiddels zijn we vijftien jaar verder en ga ik niet meer weg!’

Hoe is het om zo nauw samen te werken met familie?

‘We hebben ontzettend veel geluk dat we zo goed met elkaar kunnen samenwerken. Ik heb altijd al een goede band gehad met Mike en ik denk dat dat zeker helpt. Mijn vader is niet iemand die de baas speelt. Hij vindt dat we allemaal achter zakelijke beslissingen moeten staan. De vrijheid en het vertrouwen dat hij ons heeft gegeven en nog steeds geeft, is denk ik waarom het bij ons zo goed gaat.’

Wat is het DNA van Royal Asscher?

‘Een diamant wordt gekocht om daarmee een mooi moment te vieren. Voor ons is het belangrijk dat dit moment niet alleen mooi is voor de ontvanger van het juweel, maar dat de hele chain – van de mijnwerker tot de diamantslijper – er ook een gelukkig gevoel van krijgt. Die sociale en ethische verantwoordelijkheid zit in het DNA van ons merk geweven. We willen altijd weten waar de diamanten vandaan komen en zeker weten dat ze verkregen zijn zonder kinderarbeid.’

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

‘Voor de verlovingsringen houd ik voornamelijk heel erg in mijn achterhoofd waar we voor staan als bedrijf en haal ik mijn inspiratie uit de natuur, lijnen en profielen van diamanten. Voor onze fashioncollecties kan ik veel creatiever te werk gaan en kunnen we innovatiever zijn. Hier is onze Star Collection uit voortgekomen met ringen met drijvende diamantjes erin die bewegen als jij beweegt. Maar ook hier blijft het belangrijk dat we wel trouw blijven aan de kern van ons merk.’

Wat hoop jij dat de toekomst brengt?

‘Dromen heb ik genoeg. Een grote droom is ons bedrijf naar de volgende generatie door te zetten en dat we in de tussentijd prachtige juwelen kunnen blijven maken en verkopen. En we hebben net de eerste Royal Asscher Boutique in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat geopend in samenwerking met Schaap en Citroen Juweliers; een geweldige stap!’