Businessinterview

Lucy Woesthoff

Lucy Woesthoff rings – alleen al vanwege haar achternaam – a bell. De voormalig pr-manager in de muziekscene trouwde tien jaar geleden met muzikant Dinand Woesthoff (voormalig bandlid Kane). Ze werd onlangs 40 en hertrouwde met haar grote liefde Dinand. Partners in life én in business. Samen geven ze leiding aan het team in hun bedrijf Dromenjager. Dinand aan de creatieve kant en Lucy de commerciële.

‘Als ik terugkijk naar de afgelopen jaren dan zeg ik; Never a dull moment. We hebben de afgelopen jaren mooie mijlpalen bereikt. Zo is het dit jaar ook het vijftienjarig jubileum van Guusjes allereerste boek. Daar zijn we ongelofelijk trots op. Daarnaast trouwden we opnieuw, omdat onze kinderen Dean en Jimi de eerste keer een eigen ring kregen van ons. Nu is het tijd om ook Leia en Che er een te geven. Bovendien plaagde ik Dinand regelmatig met het feit dat hij nooit écht op één knie is gegaan. Hij had Dean in zijn armen tijdens het huwelijksaanzoek. Vorig jaar november waren we samen in Florence, mijn favoriete stad, en daar ging hij tijdens een bezoek aan de prachtige kerk op zijn knie. We zijn heel gelukkig met elkaar én werken ook nog eens samen.’

SAMENWERKEN

‘Toen Dinand en ik de kans kregen om Dromenjager voor de volle honderd procent eigen te maken besloten we er samen voor te gaan. Het voelde als een natuurlijke stap. In het begin moest ik wennen aan samen werken én leven. Het heeft zijn voor- en nadelen. Hoe zijn dag was hoef ik niet meer te vragen natuurlijk. Maar we begrijpen elkaar goed en als de druk hoog is, steunen we elkaar. We hebben wel geleerd om niet altijd over werk te praten. We zijn verschillend van elkaar. Dinand houdt van een snelle start in de ochtend en ik begin graag rustig. Hij vindt in de creatieve kant zijn verdieping, ik in de commerciële invulling van onze business-strategieën.’

DE START

‘Ik kom uit de muziekindustrie, werkte in de pr, voornamelijk voor de Rolling Stones. Via mijn werk leerde ik Dinand kennen. Mijn werk bij Dromenjager vind ik uitdagender. Als je de pr doet voor de Rolling Stones dan heb je verder weinig concurrentie en is de klus gemakkelijk geklaard. Maar Woezel & Pip hebben we vanaf de basis opgebouwd. In een heel competitieve­­­­­ markt met grote merken en minstens even grote marketingbudgetten. Dit werk is heel anders dan mijn vorige baan. Het leuke is dat we nooit out of the box hebben hoeven gaan met dit bedrijf, want we zaten er nooit ín. Het heeft ervoor gezorgd dat ik enorm veel heb geleerd en dat we bijna ongehinderd van te veel kennis risico’s nemen die ervoor zorgen dat ons product enorm mooi groeit.’  

FOCUS

‘Na bijna vijftien jaar is Woezel & Pip een begrip in Nederland. Natuurlijk willen we over vijftien jaar nog net zo geliefd zijn bij kindjes. Zo zouden we graag een Woezel & Pip-pretpark creëren. Maar hoe groot of klein het project ook is, we zien het altijd als een kans om zoveel mogelijk kinderhoofden en hun levens te vullen met inspirerende en kwalitatieve content en producten.’ 

ONDERNEMERSGEEST

‘Ik kom niet uit een ondernemersfamilie. Dinand is een goed voorbeeld van een natuurlijke ondernemer, vind ik. Ik ben dat wat minder. Ik vind het heerlijk om in teamverband te werken of een team te leiden. Wat ik leuk vind aan ondernemen is de creatieve vrijheid die ik heb. Als mijn kids bij me komen met een onderwerp dat ons aanspreekt, kan ik daar wat mee in het bedrijf. Die vrijheid waardeer ik.’

OBSTAKELS

‘In ons geval hebben wij een heel bijzondere creatie gekregen van Guusje die wij mogen doorgeven. Het persoonlijke element heeft ons heel veel geholpen. Omdat het zo persoonlijk was waren we ook heel kritisch. Ik heb moeten leren dingen niet te persoonlijk te nemen. Een deal die niet doorgaat of iemand die wil stoppen. Achteraf gezien is een ‘’nee’’ het beste antwoord dat je kon krijgen. Maar dat is wel een hobbel die ik moest nemen.’

ONDERNEMERSLESSEN

‘Durf! Wij investeren heel erg veel in ons bedrijf. Soms betekent dat risico’s nemen. Dat is spannend. Think big. Niet alles lukt, maar het is een inspirerende manier van werken. Je moet ambitieus zijn en als het antwoord nee is, dan is het nee op dat moment, en niet voor eeuwig. Wellicht is de tijd dan gewoon nog niet rijp.’

GROEI

‘In 2020 gaan we twee nieuwe concepten introduceren: Huggy Buddha en Sloddervos. Huggy Buddha is er voor alle kinderen van alle leeftijden én het kind in elke volwassene, Sloddervos creëren we voor oudere kinderen (8+). Met Woezel & Pip hebben we een goede leerschool gehad en ik vind het bijzonder leuk om mijn kennis in nieuwe projecten te stoppen. Een ander dankbaar project is onze samenwerking met Stichting Babyspullen. Dankzij het Guusje Nederhorst Fonds, waarmee we sinds dag één een afdracht doen van elk verkocht Woezel & Pip-project ten behoeve van de goede doelen die we steunen, kunnen we “teruggeven”. Een op de negen baby’s wordt in armoede geboren. Dat vind ik shocking! In elke uitzetdoos die Stichting Babyspullen distribueert, zit een Woezel & Pip-babypakket. Omdat wij vinden dat ieder kind een eerlijke start verdient.’