Quiet Nederland

‘Mensen in armoede zitten in een permanente lockdown’

Aanstaande zaterdag is het Wereldarmoededag. In Nederland alleen al leven 1,4 miljoen mensen in armoede. Quiet vraagt vanaf zaterdag extra aandacht voor deze doelgroep met een opmerkelijke publiekscampagne. Bestuursvoorzitter Marieke van Bommel-Bekker: ‘De tweede Nederlandse – gedeeltelijke – lockdown valt op een moment dat wij juist de aandacht vestigen op mensen die permanent in (sociale) lockdown zitten.’

‘Mensen in armoede hebben geen geld om op vakantie, naar de kapper of een festival te gaan. Voor hen verandert er niet veel door corona. Gelukkig is er Quiet,’ vult projectleider Edith Peters-Pols aan. Quiet zet zich sinds 2013 in om armoede overal in het land te verlichten door erover te vertellen, het te verzachten en mensen te versterken. Bijvoorbeeld met de schurende armoedeglossy, de Quiet 500. En bij Quiet Community’s op inmiddels elf plekken in Nederland. Hier bieden meer dan 1300 bedrijven en ondernemers de Quiet-members, ruim tienduizend volwassenen en kinderen in armoede, gratis producten en diensten aan. ‘Ook bieden we onze members de kans zichzelf te versterken, in contact met anderen. Altijd vanuit het idee om mensen aan te spreken op hun talent en uit te gaan van vertrouwen. Of het nu om een member of een sponsor gaat’, aldus Van Bommel-Bekker.

Heel Nederland voelt ineens wat mensen in armoede normaal gesproken altijd voelen: isolement, een permanente (sociale) lockdown

Jaarlijks grijpt Quiet Wereldarmoededag aan om extra lawaai te maken voor stille armoede. Dit jaar haalt de actualiteit de armoedewerkelijkheid in. Heel Nederland voelt ineens wat mensen in armoede normaal gesproken altijd voelen: isolement, een permanente (sociale) lockdown. 

Quiet geeft armoede een gezicht

Verhalen van Quiet-members zijn de inspiratiebron voor deze campagne: een sociaal isolement ligt bij hen altijd op de loer. De korte campagnevideo’s laten geluksmomenten zien: een bezoek aan de kapper, een luxe zonvakantie en een festival. Leticia, member van Quiet Community Groningen vertelt: ‘Tijdens de lockdowns voel ik me nooit alleen omdat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Niemand kan uit eten of naar een pretpark. En iedereen voelt ineens wat mensen in armoede normaal gesproken altijd voelen.’

Het verschil maken

De online videocampagne is primair bedoeld om Nederland kennis te laten maken met Quiet. Secundair wordt gestuurd op het werven van mensen die zich geroepen voelen om Quiet te ondersteunen. ‘We weten dat we armoede nooit uit Nederland gaan verdrijven,’ stelt Van Bommel-Bekker. ‘Maar met – onder andere – deze campagne, laten we heel Nederland wél weten wat armoede met mensen doet en dat wij voor mensen in armoede het verschil maken. Nu, en ook straks als de pandemie voorbij is. Voor hen is het namelijk altijd crisistijd.’