Kim Lenders

‘We worstelen vooral met de tijdlijn van deze crisis’

In uitdagende tijden viert creativiteit hoogtij. Dit is de afgelopen weken meer dan ooit naar voren gekomen in de talloze manieren waarop bedrijven zich aanpassen en vernieuwen. Deze weken vraagt SPICE PR zich af hoe ondernemers de toekomst zien en wat hun tips zijn voor anderen. In deze editie Kim Lenders; founder en creative director van juwelenmerk Maqé – opgericht in 2019 samen met zakenpartner Karjan Vloon. Na een internationaal leven van beide founders is Maqé is ontstaan vanuit een passie voor edelstenen, sustainability en een bohemian lifestyle.

Is je werkdag veranderd in deze periode?

Kim: ‘We hebben beiden kantoor aan huis dus feitelijk is er door deze nieuwe situatie daarin niet heel erg veel veranderd. Het enige wat wel even wennen is, zijn de pubers die nu thuis zitten en nogal wat aandacht vragen, maar dat heeft ook wel weer wat!’

Beïnvloedt deze crisis jouw plannen voor de toekomst?

‘We worstelen vooral met de tijdlijn van deze crisis. We vinden de onzekerheid over wanneer we weer vrij mogen bewegen en hoe we salesevents moeten inplannen erg lastig in te schatten. Aan de andere kant zijn er ook enorme leuke nieuwe ideeën, ontwerpen en plannen ontstaan dus dat geeft veel positieve energie.’

Waar zie je kansen?

‘De kansen liggen volgens ons onder andere in de bewustwording van koopgedrag. Dichter bij huis, eerlijker en met meer aandacht voor de sporen die een productieproces achterlaat op onze omgeving. Dat zijn dingen waar we meer naar moeten gaan kijken. Onze ethische, post cool juwelen passen daar perfect bij. De uitbreiding van onze collectie heeft nu prioriteit, omdat we daar dus nu meer tijd voor hebben.’

Hoe ontspan je en hou je jezelf op de rit?

‘Ritme, routine, ritme, routine… Enigszins een plan hebben per dag houdt ons op dit moment helder en gefocust. Minimaal een uur sporten of vroeg wandelen in het Amsterdamse Bos doen we misschien nu zelfs meer dan voorheen. Daarnaast vinden we het heerlijk dat we nu nog meer de tijd nemen om uitgebreid te koken, een bijna meditatieve hobby!’

Heb je businesstips voor andere ondernemers?

‘Juist moeilijke tijden dwingen je om anders naar dingen te kijken en daardoor groeit de creativiteit in onze ogen. Het laatste wat je moet doen is bukken in de hoop niet geschoren te worden. Blijf proactief, creatief en werk samen met andere ondernemers. Dan ontstaan er prachtige ideeën om hier samen sterker uit te komen.’