Pandora

‘Schoonheid zit in imperfectie’

Al bijna veertig jaar is Pandora wereldwijd leider als het gaat om het creëren van handgemaakte moderne sieraden van hoogwaardige materialen tegen betaalbare prijzen. Als toonaangevend Deens bedrijf dat meer dan achtduizend verkooppunten heeft in zes continenten, voelt Pandora de verantwoordelijkheid om zo eerlijk en bewust mogelijk te produceren met zo min mogelijk impact op het milieu en onze planeet. We spreken de Italianen Francesco Terzo en Filippo Ficarelli, die sinds 2016 het Creative Directors-Duo van Pandora vormen. Samen met Mads Twomey-Madsen, Vice-President of Sustainability, buigen zij zich over het duurzame karakter van hun prachtige collecties. 

Na een carrière in de mode bij merken als Dior en Ralph Lauren zijn jullie samen gestart bij Pandora. Hoe vullen jullie elkaar aan?

Francesco: ‘Met zijn tweeën is het beter! We kennen elkaar al zó lang en zijn goed in het uitdagen van elkaar en het ondersteunen van elkaar bij het nemen van risico’s. We zijn allebei creatief, maar de een is gestructureerder dan de ander. Het is onze gezamenlijke missie om sieraden te maken die toegankelijk zijn en op een ongedwongen manier tot een groot publiek spreken.’

Waaraan herkennen we een Pandora-ontwerp?

Filippo: ‘Voor ons symboliseert Pandora elke dag romantiek met een vleugje speelsheid. We creëren betaalbare, veelzijdige stukken die op meerdere manieren kunnen worden gecombineerd. Elk design heeft een sentimentele waarde en is met veel detail vervaardigd. Vakmanschap is de kern van alles wat we doen en onze sieraden brengen veel verschillende aspecten samen: de stukken zijn ontworpen met veel zorg voor detail – een mix van veel verschillende elementen met verschillende materialen, kleuren en vormen. Tegelijkertijd zijn ze gemakkelijk te dragen en zeer veelzijdig. Door de verschillende stukken te mixen en te matchen, kun je ze elke dag stylen op basis van je stemming.’

Wat zijn de belangrijkste redenen voor Pandora om duurzame sieraden te produceren?

Mads: ‘Voor ons is het vooral belangrijk dat we een verantwoordelijk merk willen zijn. Deze aanpak maakt vanaf het begin deel uit van ons bedrijfsmodel en we kijken voortdurend naar mogelijke verbeteringen in de duurzaamheid van onze waardeketen, van ontwerp, inkoop en productie tot verpakking, marketing en detailhandel. Dit is onze verantwoordelijkheid als een wereldwijd opererend bedrijf en we geloven dat consumenten steeds loyaler zijn aan merken met sterke sociale en ecologische profielen en dat werknemers willen werken voor bedrijven waarmee ze waarden delen.’

Vertel eens iets over de nieuwe collectie.

Francesco: ‘Voor de nieuwe voorjaarscollectie werden we geïnspireerd door alles waar de lente voor staat: een nieuw begin. Terwijl de natuur wakker wordt, hangt er in de lucht zoveel nieuwe positiviteit. De energie van de lente brengt een gevoel van lichtheid met zich mee en doet ons verlangen naar zelfexpressie. De vrijheid om jezelf te zijn is een machtig gevoel en je verbeelden hoe het seizoen van wedergeboorte er voor jou zal uitzien, biedt talloze mogelijkheden. De stukken uit de nieuwe collectie weerspiegelen dit gevoel en zijn een uitbreiding op de Pandora-tuin. Zo verwelkomen we het madeliefje weer in ons leven! Madeliefjes spelen al jaren een belangrijke rol in de ontwerpen van Pandora en voor de nieuwe collectie hebben we de sierlijke maar krachtige bloem opnieuw uitgevonden in een moderne context. Schoonheid zit in imperfectie.’

En nieuwe collecties worden in jullie fabrieken in Thailand geproduceerd?

Mads: ‘Ja. We maken onze sieraden met respect voor hulpbronnen, milieu en mensen. In de fabrieken in Thailand werken we ijverig om ons verbruik van hulpbronnen zoals energie en water te verminderen en streven we ernaar procesmaterialen zoals gips, rubber, was en glas te recyclen. Verder hergebruiken we edelmetalen en edelstenen uit stopgezette sieradenontwerpen. Wij geloven dat hoogwaardige sieraden en hoge ethische normen hand in hand gaan. Als een merk dat streeft naar circulariteit gebruiken we in onze producten metalen die zijn afkomstig van gerecyclede bronnen om de milieu-impact van onze sieraden verder te verbeteren. Uiteraard houden Filippo en Francesco hier rekening mee in hun designs. Producten van nu zijn de grondstoffen voor later, dus na gebruik kunnen producten gedemonteerd worden en de materialen opnieuw gebruikt. Daarom werken we continu aan het verminderen en hergebruiken van kernmaterialen en afvalstromen. Zoals bij veel andere consumptiegoederen veroorzaakt het vervaardigen van een sieraad afval. Bij Pandora zien we afval als een hulpbron en vorig jaar zijn we erin geslaagd om honderd procent van onze belangrijkste afvalstromen te recyclen of opnieuw te gebruiken en ze een tweede leven te geven!’

Wat is je persoonlijke favoriete sieraad?

Francesco: ‘Ik heb een passie voor ringen en ik ben dol op het combineren van vintage ringen met nieuwe stukken.’
Filippo: ‘Een ketting van mijn grootmoeder. Een duurzame keuze!’

Wie is je favoriete stijlicoon?

Filippo: ‘Dan noem ik direct Judy Blame om haar esthetiek, punk en coolness. Een icoon van vroeger vind ik Diana Vreeland, ik hou van haar persoonlijke en eclectische benadering. De Smith-broers en -zussen Willow en Jaden zijn ook super.’

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Francesco: ‘Dit jaar ontwerpen we collecties die het kern-DNA van Pandora vertegenwoordigen. We vieren ook het twintigjarig jubileum van onze Pandora Moments-collectie, de populaire bedelarmbandcollectie die Pandora wereldwijd geliefd maakte. Met Pandora kun je je eigen verhalenverteller worden.’
Mads: ‘Pandora heeft onlangs aangekondigd dat we in 2025 volledig CO2-neutraal zullen zijn. We hebben toegezegd de uitstoot van het hele bedrijf te verminderen door ons aan te sluiten bij het Science Based Targets-initiatief – de toonaangevende samenwerking tussen bedrijven die zich hard maken tegen klimaatverandering. Bovendien gaan we vanaf dit jaar honderd procent duurzame energie gebruiken in onze creatieve werkplaatsen in Thailand.’

Tekst Marjolein de Wit