WOMEN ON TOP

Valérie Messika

Rihanna droeg haar creaties tijdens haar Super Bowl-optreden, Carla Bruni op de loper van het New Yorkse Met Gala en Adele tijdens haar comebackshow in Los Angeles: stuk voor stuk zijn deze stijliconen groot fan van diamond brand Messika van founder Valérie Messika. Al op jonge leeftijd werd zij geënthousiasmeerd door de pracht en praal van de wereld van diamanten en kreeg zij alle ins en outs van haar vader, diamanthandelaar André Messika. In 2005 richtte zij haar merk op met als missie vrouwen aan te moedigen om te worden wat ze intrinsiek zijn: vrij, uniek, sensueel, sprankelend en zoveel meer. Dit alles vergezeld met de stoere en grensverleggende juwelen van Messika. Sindsdien gaat de Française sky high. Hoe zij te werk gaat en wie zij is als ondernemer, lees in je in deze Women On Top rubriek van Talkies.

Je hebt de geheimen van het vak geleerd van je vader. Kun je hier meer over vertellen?

‘Mijn vader heeft mij van jongs af aan meegenomen in zijn werk. Ik ben letterlijk met diamanten opgegroeid, ik was er dagelijks mee bezig. Hij nam vaak een zak diamanten mee naar huis om deze aan mij te laten zien en te bestuderen. Ik was hier echt uren zoet mee, ik zat dan met een vergrootglas en een pincet de stenen te bekijken. Mijn vader is zo gepassioneerd wanneer het aankomt op diamanten, hij wilde dit gevoel op mij overdragen. Ik kan je vertellen: dat is meer dan gelukt, haha. Mijn connectie met diamanten is dan ook heel emotioneel, het doet mij denken aan vroeger en de momenten die ik had met mijn vader. Hij inspireert mij echt.’

En je richtte in 2005 het merk Messika op. Hoe is dit gegaan?

‘Ik was eigenlijk van plan om in de reclamewereld te gaan werken. Vroeger was ik geïntrigeerd door alle reclames op televisie. Die van de grote modemerken als Yves Saint Laurent en Karl Lagerfeld. Ik zag mezelf wel op een marketingafdeling van zo’n merk werken. Ik heb dan ook marketing en communicatie gestudeerd. Toch ben ik door mijn vaders passie en enthousiasme voor diamanten dit vak ingegaan. We hebben samen de wereld over gereisd en hij heeft mij veel geleerd over de branche en het handelen. Na jaren van ervaring opdoen merkte ik iets op: er waren geen gave diamond pieces voor jonge vrouwen. Alle designs waren klassiek en serieus. Ik wilde iets kopen wat ik nergens kon vinden. Iets wat ik iedere dag kon dragen en wat mijn outfit zou laten spreken, eye catching pieces! Zo ben ik zelf aan de slag gegaan met het maken van juwelen voor mezelf, vriendinnen en familieleden. Ik kreeg hier zulke leuke reacties op dat ik er een business van heb gemaakt. Er was nog geen merk in de industrie die een brede doelgroep van vrouwen aan sprak én een tribute toonde aan de stenen, de diamanten. Ik wilde iets opzetten wat klopte; van de ontwerpen tot aan de branding. Het draaide voor mij om het concept, een nieuwe propositie in de wereld van diamanten. A tribute to femininity!’

ZIE OOK: EEN STUKJE IBIZA LIFESTYLE VAN TARA WILLOUGHBY

Hoe heb je het oprichten van een onderneming ervaren? Ben je obstakels tegengekomen?

‘Ik heb heel veel geluk gehad. Mijn vader heeft mij geholpen stappen te zetten in deze industrie. Het dragen van zijn naam heeft zeker bijgedragen aan het succes. Ook heb ik veel mensen in mijn netwerk die deuren voor mij hebben geopend. Wat marketing betreft heb ik al doende geleerd, test and learn, test and learn, test and learn. Ik heb familiegeld kunnen gebruiken om het bedrijf op te zetten, maar ik heb nooit met geld gesmeten. Ik heb heel bewuste keuzes gemaakt. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik kan zeggen dat ik niet veel obstakels en uitdagingen ben tegengekomen in het bouwen van dit bedrijf.’ 

Wat voor een leider ben jij?

‘Ik ben een heel intuïtief persoon. Ik laat mij altijd leiden door mijn intuïtie wanneer ik beslissingen maak. Hier hecht ik veel waarde aan. Daarnaast ben ik naar mijn team toe een heel interactieve manager. Ik vind het fijn om veel met hen in contact te staan, maar ik laat ze zeker ook vrij. Je moet de juiste mensen aantrekken en hen vrij laten in waar ze het beste in zijn.’

Loop je tegen dingen aan wanneer het aankomt op leiderschap?

‘Zeker. Ik vind het lastig om streng te moeten zijn of mensen opdrachten te geven. Dat gaat tegen mijn karakter in, ik ben namelijk heel gevoelig. Toch heb ik de afgelopen jaren geleerd dat je dingen op een eerlijke manier tegen mensen kunt zeggen, zonder iemand te kwetsen. Het gaat erom hoe je iets brengt. Als vrouw ben je nou eenmaal een ander soort leider dan als man. Er werken veel vrouwen – lees: zeventig procent – in ons bedrijf en ik zie dat écht als een mega kracht. Vrouwen zijn emotioneler en warmer. Er is meer empathie. Ik wil andere mensen in de business inspireren dit ook zo te zien en dit uit te dragen.’

ZIE OOK: READ & LEARN VAN DE JONGSTE ZAKENVROUW VAN HET JAAR: KRISTEL GROENENBOOM

De grootste sterren dragen jouw juwelen. Rihanna droeg bijvoorbeeld Messika tijdens haar Super Bowl
optreden wat door 118,7 miljoen mensen (!) is bekeken. Heb je ooit het gevoel gehad van: wow, I made it?

‘Ik heb hier vroeger nooit van durven dromen. Toen Beyoncé tien jaar geleden voor het eerst onze juwelen droeg, kreeg ik een enorme kick. Ik voelde me gezegend dat zo’n geweldige en krachtige vrouw voor onze jewellery koos. Zij matcht de boodschap die ik naar andere vrouwen wil uitdragen: wees jezelf, krachtig, stijlvol en talentvol, op wat voor manier dan ook. Ja, dat eerste moment met Beyoncé was voor mij echt een groot moment. Ook vond ik het te gek om een high jewellery collectie te ontwerpen met Kate Moss – ik vind haar echt een icoon -, onze eerste fashion show te organiseren en twintig boetieks te openen na de pandemie. En Rihanna natuurlijk met haar Super Bowl optreden, OMG! We wisten van tevoren dat we bij de selectie zaten van merken die zij eventueel zou dragen. Tijdens haar repetitie kwamen we erachter dat ze Messika had uitgekozen. Dat moment was natuurlijk te gek. Het was haar eerste optreden sinds jaren en tijdens deze show maakte ze ook nog eens haar tweede zwangerschap bekend. Wereldnieuws dus. Dit was zo’n enorme boost, de berichten bleven maar binnenstromen!’

Je werkt naast je vader ook nauw samen met je man, hij is de CEO van het bedrijf. A family affair! Hoe houd je de balans tussen werk en privé?

‘Het is soms moeilijk, maar zeker niet onmogelijk. Mijn sterrenbeeld is Maagd en wij staan erom bekend dat we waarde hechten aan rechtvaardigheid en balans. Het is belangrijk dat je ieders werkveld respecteert, dat doen wij denk ik heel goed. Mijn man is CEO en houdt zich bezig met de commerciële kant, mijn vader weet alles van de diamanten en ik houd me bezig met de esthetiek. We vullen elkaar aan en dat maakt ons krachtig. Ik ben gek op vrijdagavond; het betekent de afsluiting van een hectische, spannende week en het begin van het weekend. Wij gaan dan het liefst met onze kinderen naar ons country home. Dan stappen we in de auto en rijden we naar een groene, rustige omgeving. Ik vind het heerlijk om hier uren te tafelen met mijn gezin en vrienden. Een glas champagne mag dan natuurlijk niet ontbreken. Ik geniet op die momenten echt heel erg van deze quality time. Mijn mail wordt in het weekend niet gelezen!’ 

Wat zijn je dromen voor Messika?

‘Ik wil doorgaan met hoe we nu bezig zijn, maar niet te snel. We hebben geen haast, anders gaat mijn hoofd alle kanten op, haha! Ik wil dat Messika ook iets teruggeeft, daarom heb ik mijn stichting, Fondation Valérie Messika, opgericht. Hiermee zet ik me in voor de meest kansarme kinderen en vrouwen. Ik wil kinderen en vrouwen op het gebied van onderwijs, cultuur en gezondheid ondersteunen. Nu ik ouder ben en me zo gezegend voel met mijn leven wil ik graag iets terugdoen voor anderen.’

ZIE OOK: READ & LEARN VAN DE MEEST VEELBELOVENDE JONGE ONDERNEMER VAN DIT JAAR: MARIËLLE SMIT

Valérie’s lessen

Kijk vooruit

‘Een ondernemer moet ook een visionair zijn. Het is goed om successen te vieren en blij te zijn met wat je hebt bereikt, maar je moet je ook focussen op wat je nog wilt gaan bereiken. Denk na over je volgende stap en over de mensen die je aantrekt en met wie je samenwerkt. Je kunt het niet alleen, je hebt mensen om je heen nodig.’

Plan bewust momenten voor jezelf en je dierbaren in

‘Ik plan heel bewust momenten met mijn kinderen in, dat vind ik belangrijk. Ik ben dan echt met hen in het moment. Ook train ik mezelf constant, zo heb ik een coach. Ik ben inmiddels in de veertig en soms best lui – jep, dit is iets wat niet veel mensen van mij weten -, maar je moet jezelf blijven ontwikkelen.’

Mensen houden van mooie verhalen

‘En van een goede energie! Mensen willen graag mooie verhalen horen. Als ondernemer ben ik niet alleen bezig met het maken van juwelen, maar ook met het creëren van complete belevingen.’

Foto: Nicolas Gerardin