#THEFLORENCEFILES

Four Seasons Florence, een majestueus hotel vol historie en kleur

Four Seasons-kenners zullen wellicht beamen dat het Four Seasons in Florence het mooiste hotel is uit de collectie van de internationale hotelgroep. Het klassieke interieur werd verzorgd door de Franse architect Pierre-Yves Rochon, en ademt één en al historie uit. Het hotel bevindt zich op zo’n tien minuten loopafstand van het centrum van Florence, en vanuit de achtertuin kun je het topje van de kathedraal zien. Het hotel trekt een clientèle aan die een voorliefde heeft voor kunst, of simpelweg graag (visueel) geprikkeld wordt door alle weelde die het hotel te bieden heeft. Max Musto, General Manager van het hotel zwaait hier de scepter en kent de FS-strategie maar al te goed: hij is al sinds 1998 in dienst bij Four Seasons.

Het hotel is met zijn 116 kamers en suites een vertrek van groot formaat. De twee gebouwen zijn verdeeld over elf hectare tuin, met daarin een groen zwembad, een terras en een reusachtige schuin hangende boom waaronder op speciaal verzoek kan worden gedineerd. Vito Mollica, een Italiaanse chef geboren in Basilicata, werkte voorheen voor de zustervestigingen in Praag en Milaan, en is sinds dertien jaar de executive F&B-chef van het hotel. Culinair gezien zijn er variërende opties van sushi tot luxueus uitgevoerde Italiaanse gerechten, luchtige pizza’s en verfijnde Michelingerechten onder het genot van wat livemuziek. De Atrium Bar mag niet over het hoofd worden gezien door de fervent cocktaildrinker. Mixologist Edoardo Sandri stelde samen met het barteam een nieuwe menukaart samen genaamd ‘Animal Kingdom’ waarin er per individuele cocktail het alcoholpercentage en de smaakintensiteit wordt vermeld. Alleen al het aanschouwen van de bereiding van de (non-)alcoholische cocktails zorgt voor entertainment op zich. 

PIERRE-YVES ROCHON

Pierre-Yves: ‘Het gebouw waarin Four Seasons opereert was van oorsprong geen hotel maar een privévertrek uit de vijftiende eeuw. Het huidige interieur respecteert dat gegeven en de periode. Een groot deel van de ruimtes valt onder cultureel erfgoed. Tijdens het inrichten ben ik trouw gebleven aan de architectuur en de kunst in Florence. Ik heb destijds aan de schilder gevraagd om een kleurenpalet te maken van de kleuren die hij op de plafonds bijwerkte. Dankzij de kleurenpaletten heb ik de stoffen op de plafonds kunnen afstemmen. De eigenaar van het hotel heeft mij gevraagd om geen internationaal of Frans interieur te ontwerpen, maar om echt trouw te blijven aan de stijl van Florence. Je ziet mijn Franse invloeden wel terug in de stofkeuzes en in een aantal stukken van het meubilair. Mijn favoriete ruimte in het hotel is de historische kapel. Op dit moment dient de kapel als theehuisje of kan het worden afgehuurd voor kleinschalige diners. Alles is er mooi: de vormen en de groengouden tinten zorgen voor een prachtig effect. De Royal Suite is heel mooi gesitueerd en heeft een grote “woonkamer”. De ruimte heeft imposante hoge plafonds en alle muren, plafonds en vloeren zijn rijk gedecoreerd. Tijdens het inrichten van de eetkamer in de Royal Suite zijn we op een prachtig plafond gestuit met bijzondere details. Elke suite in het hotel heeft zijn eigen identiteit.’

Tip: vanaf 9 september opent het met één Michelinster bekroonde in-house restaurant Il Palagio weer zijn deuren.

Tekst Marina de Massiac
Beeld Four Seasons