Valérie Messika heeft het vak met de paplepel ingegoten gekregen. Al op jonge leeftijd keek ze mee met haar vader André Messika, een toonaangevend diamantair, en leerde ze ambacht en passie voor design perfect met elkaar in harmonie te brengen. Met het doel om diamanten toegankelijker en vooral eigentijdser te maken, richtte ze in 2005 haar eigen merk op: MESSIKA. Het iconische juwelenhuis is gespecialiseerd in het maken van sieraden met de mooiste diamanten en geroemd en geliefd bij niet de miste celebs: noem een Gigi Hadid, Kate Moss en Beyoncé. Exclusief aan Talkies vertelt de Parisienne Valérie Messika over haar inmiddels vijftienjarige bestaan, haar bijzondere band met Beyoncé en de nieuwe periode die ze ingaat met haar merk, als moeder van twee.
Als oudste dochter van de vooraanstaande diamantair André Messika lanceerde je in 2005 je eigen merk in Parijs. Dit jaar vier je je vijftienjarige jubileum. Hoe vier je dit en hoe is het merk veranderd sinds de oprichting?
‘Ik kan eigenlijk niet geloven dat het alweer vijftien jaar geleden is! Alles ging zo snel. We zijn Messika begonnen met vijf mensen en nu hebben we meer dan tweehonderd boetieks wereldwijd. Toen ik Messika oprichtte, was er een echte angst en bezorgdheid rond diamanten en de meeste vrouwen droegen de diamant alleen voor hun verlovingsring of voor zeer traditionele avondkleding. Veel vrouwen zagen het ook als een steen om te dragen als ze “ouder” waren. Dat is de reden waarom ik Messika Paris ben begonnen, omdat ik dit idee wilde veranderen. Ik heb het gevoel dat Messika daarin is geslaagd. Tegenwoordig kan Messika worden beschouwd als een luxe modehuis.’
Wat is de grootste les die je van je vader hebt geleerd?
‘Trouw te blijven aan mezelf, trouw te zijn aan diamanten. Deze woorden resoneren elke keer dat ik ontwerp.’
Hoe zou je de Messika-vrouw omschrijven?
‘De Messika-vrouw is de vrouw van vandaag, soms mysterieus, gedurfd en moedig. Vrouwen inspireren mij door hun eigenheid en hun vertrouwen in elkaar.’
Wat definieert een Messika-juweel?
‘Mijn doel was en is om een nieuwe manier van sieraden dragen te creëren. Mijn visie is dat de diamant rotsachtig, innovatief en gemakkelijk te dragen moet zijn. Sieraden zijn een manier om je persoonlijkheid uit te drukken. Deze gedachte vind je terug in veel van mijn creaties, sieraden en high jewelry. De diamant wordt een steen en begeleidt vrouwen op alle momenten van hun leven. Ik ben gefascineerd en elke keer echt geraakt als ik een vrouw zie die een Messika-juweel draagt. Messika is tegelijkertijd modieus en tijdloos.’
Ter gelegenheid van de jaarlijkse Roc Nation-brunch in Los Angeles droeg Beyoncé Messika-juwelen, vertel!
‘Mijn relatie met Beyoncé begon in 2014 toen ze een paar maanden in Parijs verbleef in Parisian Palace. Ze werd verliefd op het merk toen ze naar de Glam’Azone dubbele ring keek die zich in een raam van het hotel bevond. Toen ik dit hoorde, moest ik haar de ring natuurlijk aanbieden. Een paar dagen later plaatste ze op haar Instagram een foto van haar hand die naar het schilderij Mona Lisa in het Louvre wees. Sindsdien heeft ze Messika een paar keer gedragen, zoals tijdens de Grammy’s in 2015. In 2018 nam Beyoncé opnieuw contact met ons op om een high jewelry-stuk uit te lenen voor iets speciaals. Grote verrassing: een paar weken later lanceerden Beyoncé en Jay-Z een nieuwe clip, gefilmd in het Louvre, genaamd “Apesh*t”. De ondertekenaar droeg de high jewelry-set, Persian Drops. Het liefdesverhaal tussen Messika en Beyoncé is dus echt uniek… en gaat verder! Om haar dit jaar te bedanken ontwierp ik een ketting geïnspireerd op de muziekequalizer. Ze droeg het tijdens de 54e editie van de Super Bowl.’
Dit jaar kom je met de Lucky Move Color-collectie, waarin je voor het eerst geen diamant hebt gebruikt.
‘Deze collectie is speels en elk stuk is gekoppeld aan geluk – bij het ontwerpen stelde ik het voor als een geluksbrenger. Het is dan ook vanwege het ontwerp en de boodschap erachter dat ik wilde werken met gekleurde stenen. Mijn idee was om sierstenen te gebruiken als een gouden platte tint, iets wat ik meestal doe, dus ik vervang geen diamant, maar ik vervang het goud. Het thema rond het geluk, het medaillon dat draait en van kleur verandert, terwijl het een specifieke mantra heeft, past perfect bij het ontwerp en de boodschap van de ketting!’
Wat vind je het meest uitdagende aan het hebben van een eigen merk?
‘Mijn grootste carrière-uitdaging was diamant om te zetten in juwelen. Mijn stukken zijn niet gemaakt om in een kluis te blijven. Als ik alle vrouwen een advies kan en mag geven, is het om hun juwelen in het dagelijks leven te dragen. Ik creëer elegante diamantstukken om elke dag te dragen. Een moderne mix tussen tijdloze en eigentijdse stukken, maar altijd met een kleine twist. Less is more is mijn credo en ik stel me mijn collecties voor rond vier kernwaarden: lichtheid, vrijheid, zuiverheid en sensualiteit. Ik heb altijd het geluk gehad om met diamanten te werken in een vrije en gedurfde mentaliteit. Ik vind mijn creaties erg comfortabel; vrouwen moeten hun leven kunnen leiden zonder geïrriteerd te raken door te zware sieraden.’
Wie of wat is je grootste inspiratie?
‘Bij het ontwerpen van sieraden laat ik me vooral inspireren door mode en vrouwen. In mijn laatste campagne met Kate Moss, Joan Smalls en de Nederlandse Sylvia Hoeks vond ik met beide de perfecte balans.’
Welk juweel roept bijzondere herinneringen op?
‘Mijn team en ik gebruiken ons talent om de inspiraties en innovatieve ideeën die ik heb om te zetten in buitengewone creaties. Dat is teamwerk, passie en vaardigheid, zoals nergens anders te zien is. We verleggen de grenzen van het ontwerpen van sieraden, werken met goud en de meest kostbare stenen om unieke stukken te maken, soms met duizenden uren werk.
Voor de meest gedenkwaardige en ongelooflijke stukken die ik heb ontworpen, zou ik de ketting Eternal Soul uit mijn high jewelry-collectie Once Upon a Time noemen. Met deze ketting wilde ik hulde brengen aan de wereld van haute couture. Geïnspireerd door trends van ’s werelds meest exclusieve catwalks, biedt dit stuk drie draagopties. Je kunt ervoor kiezen om de choker te dragen – wat de bovenkant is – of je kunt het randstuk van de ketting dragen, of zelfs voor een speciale gelegenheid het herenigde deel. Het collier heeft 722 smaragd geslepen diamanten van 0,15 karaat tot 5,01 karaat, met een totaal van 219,2 karaat diamanten. Een meesterwerk dat 2000 uur werk vraagt van onze vakmensen in ons Parijse high jewelry-atelier.’
Welk moment in je carrière zal je nooit vergeten?
‘Ik zal nooit de dag vergeten waarop ik in 2013 mijn vlaggenschip Rue Saint Honoré opende. Het was een groot moment voor Messika, maar het was ook een ongelooflijk jaar omdat ik ook zwanger was van mijn tweede dochter. Het openen van mijn eerste boetiek in Parijs was een must om te doen en een grote prestatie voor het merk.’
Wat kunnen we in de toekomst verwachten?
‘Alles gaat zo snel voor Messika. Ik hoop dat Messika zal blijven evolueren, we zijn nog een jong merk en er is zoveel te doen. In de pijplijn: we zijn begonnen op de Aziatische markt, zo hebben we Messika Hong Kong geopend en voor het einde van het jaar zullen er nog drie boetieks worden geopend!’
Tekst Marjolein de Wit