Talking Business met Stieglitz

businessinterview

Talking Business met Stieglitz

Stieglitz heeft in korte tijd een duidelijke stempel op de mode weten te drukken. Begonnen met een kleine collectie in 2014 is Stieglitz in vijf jaar organisch gegroeid naar een volwaardig sprankelend vrouwenlabel. In maart deed Stieglitz voor het eerst mee aan Amsterdam Fashion Week. Ook lanceerde Stieglitz dit jaar een kidscollectie en naast Nederland, verovert Stieglitz nu ook de Duitse markt.Pien Stieglitz: ‘Met Stieglitz wil ik verschillende werelden samenbrengen en een nieuwe wereld bouwen met onafhankelijke, krachtige en sexy vrouwen’.

Al vijf jaar reist Stieglitz de hele wereld over. De inspiratie van deze reizen is telkens terug te zien in vernieuwende collecties. Hoewel iedere collectie een andere cultuur vertegenwoordigt, is de herkenbare Stieglitz-handtekening altijd terug te vinden: eclectische designs die nergens anders te vinden zijn doordat ze met de hand getekend en geschilderd worden. Hierdoor blijft Stieglitz weg van trends en zijn items van vijf jaar terug nu nog steeds te dragen. 

Met welke gedachte heb je vijf jaar geleden Stieglitz opgericht?

Pien: ‘Soms maak je een omweg om uiteindelijk op je bestemming terecht te komen. Ik dacht echt dat ik actrice wilde worden en heb aan de Toneelschool Amsterdam gestudeerd. Maar na twee jaar voelde ik me daar zo ongelukkig, ik zat helemaal niet op mijn plek. Toen ik daar stopte leek het even of de wereld in elkaar stortte. Maar achteraf kan ik alleen maar zeggen dat juist de periode die toen volgde mij regelrecht richting alles wat ik echt wilde stuurde. Ik kon niet meer stoppen met tekenen, tassen tekenen, ontwerpen en schetsen, de hele dag door. Ik werkte toen in een restaurant in Amsterdam en het toeval wilde dat er iemand koffie kwam drinken die vertelde tassenmaker te zijn. Dus ik haalde al mijn tekeningen tevoorschijn en zo is het verhaal begonnen, met leren tassen. In mijn directe omgeving wilden veel mensen zo’n tas. Het was het prille begin van een eigen bedrijf. Uiteindelijk ben ik kleding gaan ontwerpen zodat die tassen niet op zichzelf stonden, maar in een totale sfeer gefotografeerd konden worden. Ik wil zo graag een eigen wereld neerzetten; een mix van de wereld waarin ik leef met die van een volk, een tribe, in een land ver weg. Ik heb het geluk gehad heel veel te mogen reizen samen met mijn moeder. Zij was hoofdredacteur van een magazine en ik mocht af en toe met haar mee naar mooie plekken in de wereld, waar we mensen ontmoetten die zo puur en echt zijn. Die reizen hebben veel indruk op me gemaakt. De manier waarop in sommige culturen geleefd wordt kan soms “primitief” lijken in onze ogen, maar de kracht en trots die van deze mensen uitgaat, daar kunnen wij nog veel van leren. Zo is Stieglitz ontstaan. Elke collectie laat ik me inspireren door een land of een cultuur en dan vooral door de krachtige vrouwen die daar leven. Het is die eigenheid, of noem het eigenzinnigheid, en kracht die ik steeds weer wil benadrukken.’

Wat is je hoogtepunt uit je Stieglitz-carrière? En dieptepunt?

‘Eigenlijk is het elke collectie weer het moment dat we de campagne gaan fotograferen en dat de wereld die ik in gedachten heb, zichtbaar wordt voor de camera. Dat is het mooiste van alles! En dieptepunt? Hoe meer ervaring ik opdoe, des te meer ik besef dat dieptepunten “gewoon” bij het werk horen. De eerste keer als iemand van je team weggaat, de eerste keer een fout in de productie, de eerste keer een zending die niet aankomt… er zijn zoveel voorbeelden. Ik kijk dan wat ik ervan kan leren – soms helemaal niks, haha. Het hoort erbij, dat is alles.’

Hoe wist je Stieglitz zo succesvol uit te bouwen?    

‘Ik heb het geluk de juiste mensen tegen te komen, op het juiste moment. Mijn team is geweldig, we kunnen elkaar verstaan ook al zeggen we soms niets. Inmiddels is het alsof er één Stieglitz mind is, zo worden alle ideeën vertaald in ontwerpen, beeld en advertenties. Het belangrijkste is dat we vertrouwen op onze eigen ideeën. Die eigenheid is een belangrijke waarde en maakt Stieglitz uniek en onderscheidend. Dus trouw blijven aan wie je bent als merk en trouw blijven aan dat wat je wil uitdragen is een voorwaarde voor succes.  Ons motto is: own who you are. Ongeacht trends. Dat gevoel is zo sterk dat veel fans dat ook ervaren wanneer zij Stieglitz dragen. Stieglitz is dan ook meer dan mode. Stieglitz is een state of mind, een manier om vrouwelijkheid en kracht uit te drukken.’ 

Wat heb je onderschat aan het ondernemen?

‘Ondernemen is een totaalpakket aan taken. Het is niet alleen de visie die er toedoet. Het neerzetten van de Stieglitz-wereld kan alle tijd en aandacht vragen waardoor andere aspecten zoals mensen in de organisatie en structuur een beetje ondergesneeuwd raken. Ook dat is leerzaam. En nu hebben we dat op de rit. Het is zo’n fase die hoort bij een startup, veel ontdekken en ontwikkelen. En nu komen we dan in de fase die om meer balans vraagt; structuur, overleg, orde en regelmaat, ja haha, we leren snel.’

Welke reis is je het meeste bijgebleven?

‘De eerste shoot in het buitenland. We gingen naar Cuba, low budget natuurlijk. Een fotograaf, model en ik vlogen die kant op met koffers vol kleding. De eenvoud van zo’n productie – het werd een soort road trip – was geweldig! Maar om eerlijk te zijn blijft dat gevoel elke keer als we met koffers op Schiphol staan.’

Wil je eigen winkels openen?

‘Toen ik begon waren er wel winkels die Stieglitz verkochten, maar direct al ontstonden problemen zoals wel leveren maar niet betaald krijgen of heel lang wachten op je geld. Dat kon ik niet dragen als jonge onderneming. Toen heb ik besloten alleen als webwinkel verder te gaan. Zo is het bedrijf gegroeid, via Instagram en Facebook. Inmiddels is de collectie ingekocht door grotere webwinkels en zal Stieglitz in het nieuwe jaar ook door Zalando Premium worden verkocht. En we zijn in gesprek met andere high-end retailers en e-tailers. Mijn doel is om Stieglitz op meerdere platforms te krijgen. We gaan ons nog meer neerzetten als boutique brand met allerlei extra activiteiten die het gevoel dat we willen uitdragen versterken.’

Wie zijn je concurrenten? 

‘Ik geloof niet dat er een merk bestaat dat op ons lijkt. Wij staan bekend om onze eclectische prints, de iconische streeppakken en de flare broeken. In ons atelier in Amsterdam worden alle ontwerpen en prints door het team geschilderd en getekend. Alle designs zijn daardoor “handmade” en dat zorgt voor een sterk eigen handschrift. De unieke Stieglitz touch kan daardoor niet worden gekopieerd. En wij hebben al helemaal niet de behoefte een ander merk te kopiëren. Waar we naar kijken is hoe jonge merken internationaal groeien, dat is voor ons inspirerend omdat we ook die weg inslaan. Ik zie dat niet als concurrentie, maar als voorbeeld hoe je een bedrijf groter maakt.’

Wat is de belangrijkste ondernemersles die je hebt meegekregen?

‘Geloof. Ik geloof in het succes van Stieglitz. Ik verzin het niet, het is gelukkig geen dingetje wat ik zomaar bedacht heb ergens in mijn hoofd, nee, dat geloof zit overal in mijn hele bestaan. Ik zie de groei voor me, eerst hier, dan Duitsland, dan een kinderlijn erbij en zo gaat het verder. Ik zie het voor me. Is dat nog geloof te noemen eigenlijk? Misschien meer overtuiging. Ik voel het, ik weet het. Dat is de les. Voor iedereen die een bedrijf wil beginnen; als je dat net zo voelt en ervaart, dat het merk niet alleen in je hoofd zit maar in je bloed en in je botten, dan is er kans op succes!’

Wat betekent glamour voor jou?

‘Voor mij is glamour dat binnen- en buitenkant een eenheid zijn. Dat is al moeilijk genoeg in deze tijd. We kunnen de buitenkant zo mooi maken en zo mooi bewerken op foto’s, dat de binnenkant vergeten wordt. En het geheim is natuurlijk andersom. Het is me gelukt om te doen wat ik wilde doen, om werk te hebben dat mij elke dag weer enorm gelukkig maakt.  Dat is mijn vorm van glamour.’

Tekst: Sanne van Kuijck