JOONE Paris

Het ondernemersverhaal van JOONE Paris’ CEO en founder

De Franse ondernemer Carole Juge-Lewellyn zet zich sinds 2017 met haar babymerk JOONE Paris in voor een schonere en transparante babymarkt. Dat wil zeggen: producten zonder troep, met minimaal 98 procent biologisch gecertificeerde ingrediënten en transparantie over het hele productieproces en de totstandkoming van de verkoopprijs. JOONE is inmiddels gekozen tot nummer één luiermerk van Frankrijk en is in 2020 ook in Nederland geïntroduceerd. Hoe CEO & founder Carole het merk JOONE Paris zo succesvol heeft weten te maken, lees je hier.

Hoe is het idee voor JOONE Paris ontstaan?

‘Toen ik in gesprek was met mijn vrienden die een baby verwachtten, werd ik geraakt door het aantal vragen dat blijft bestaan over het maken van hygiëneproducten voor baby’s. Ze deden veel onderzoek naar babyproducten, maar vonden weinig gekwalificeerde informatie. Toen ik dit onderzocht, ontdekte ik een ondoorzichtige industrie die niet voldeed aan de transparantienormen die onze generatie nu vraagt als het gaat om consumentisme. Uit deze observatie is JOONE Paris geboren, met de wens om transparant te produceren. We bevinden ons in een tijd van transparantie: we hebben de sluier opgelicht voor een traditioneel ondoorzichtige industrie.’

Wat maakt JOONE Paris zo succesvol, volgens jou?

‘Onze waarden en het product. Onze fundamentele waarde is transparantie naar de consument. Ons doel: de markt informeren over deze eis van transparantie. Om dit te kunnen doen, stellen we onszelf zeer strenge normen en hebben we de ambities dat die ooit voor alle spelers in de sector zullen gelden. Met JOONE Paris produceren we gezonde luiers, zijn we een bedrijf dat pleit voor transparantie – van producten én hun herkomst – en produceren we volledig in Frankrijk. De JOONE-luier is een “gezonde” luier, die uitsluitend online wordt verkocht met een vrijblijvend abonnement. Ons doel is om het dagelijkse leven van ouders te vereenvoudigen en zoveel mogelijk transparantie te brengen tussen ouders en de producten die zij gebruiken – voor hun kinderen of voor zichzelf. Wij waren de enigen die de toxicologische analyses van onze luiers volledig publiceerden, en op een eenvoudige en begrijpelijke manier de ingrediënten in al onze producten uitlegden.’

Wat is de belangrijkse ondernemersles die je hebt geleerd?

‘Vertrouw altijd op jezelf. De grootste censuur komt altijd van jou en je eigen twijfels. Het is oké om niet altijd de beste beslissingen te nemen en het biedt je de mogelijkheid om te leren.’

Carole Juge-Lewellyn

Wat is je meest memorabele moment met JOONE Paris?

‘Ik heb veel toffe herinneringen. Bijvoorbeeld de eerste keer dat we voor de allereerste productie naar de fabriek gingen, organiseerden we een roadtrip naar de Vogezen met mijn community manager SUV en onze stagiair Ines. We zagen de eerste luiers geproduceerd worden en op de terugweg zongen we in de auto, terwijl we zelf samples maakten die we de volgende middag gingen uitdelen in de parken in Parijs. Dat was heel cool!’

Denk je dat JOONE Paris ook zo succesvol wordt in Nederland?

‘Ik denk dat de waarden die JOONE Paris populair hebben gemaakt in Frankrijk heel universeel zijn en veel moderne ouders aanspreken: hoe kunnen we op een meer verantwoorde manier consumeren en hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de schoonste, meest transparante producten voor onszelf en ons gezin krijgen.’

Wat definieert en onderscheidt JOONE Paris van andere babymerken?

‘We vertrouwen op een community van meer dan tachtigduizend ouders, die zich inzetten voor de innovatieve waarden van transparantie van het merk. We zijn in 2018 als nummer één gekozen voor alle spelers in de industrie, per zestig miljoen consumenten. We hebben een Frans magazijn met als een van de belangrijkste missies “het verzamelen, produceren, analyseren en verspreiden van informatie, studies, enquêtes en tests”. En alles is made in France, with love.’

https://www.instagram.com/p/CK6pxcKIOf-/

Waarom is er zo weinig transparantie in de babymarkt, volgens jou?

‘Merken durven niet te zeggen wat er in hun producten zit. Onze luiers bevatten geen kankerverwekkend glyfosaat, vluchtige organische stoffen of stoffen die schadelijk zijn voor kinderen. We maken er onze erezaak van om al onze materialen in de beste kwaliteit te onderzoeken en systematisch te controleren. Al onze producten worden gemaakt in Frankrijk: luiers, doekjes, cosmetica en nappies.’

Wat is de missie van JOONE Paris?

‘JOONE Paris heeft zijn ontwikkelingsstrategie opgebouwd rond één ambitie: de normen op het gebied van regelgeving en transparantie verhogen om de consumenten gezondere, meer serene en transparantere producten aan te bieden.’

Wat kunnen we in de toekomst nog meer van JOONE Paris verwachten?

‘Ons vijfjarig doel is ervoor te zorgen dat voor elk gezin wereldwijd transparantie en traceerbaarheid mogelijk is over hun dagelijkse producten: hygiëne en zorg voor hun baby’s, maar ook voor ouders zelf. Tegenwoordig komt tien procent van onze inkomsten van landen buiten Frankrijk. We zien onze internationale community graag groeien. We zien dit als een duidelijk teken dat de wereld op meer transparantie wacht.’

https://www.instagram.com/p/CKBeAxaIep5/