Biennale Arte 2024

illycaffè presenteert de nieuwe illy Art Collection

illycaffè, een wereldwijd koffiebedrijf dat bekend staat om zijn duurzame kwaliteit en om de bevoorrechte band die het heeft opgebouwd met de wereld van de hedendaagse kunst, presenteert de nieuwe illy Art Collection gewijd aan Biennale Arte 2024, die dezelfde naam draagt als het evenement: Stranieri Ovunque – Overal Vreemdelingen’.

Een partnerschap van meer dan twintig jaar met de internationale kunsttentoonstelling wordt verder versterkt door een illy Art Collection ontworpen door vier opkomende Latijns-Amerikaanse kunstenaars die door de curator van Biennale Arte 2024, Adriano Pedrosa, zijn gekozen uit degenen die op de tentoonstelling te zien zijn. De Guatemalteekse kunstenares Paula Nicho, de Peruaanse kunstenares Rember Yahuarcani López, de Colombiaanse kunstenares Aycoobo en het Braziliaanse collectief Mahaku hebben elk bijgedragen aan deze collectie en gebruiken de iconische illy-cups als hun canvas om creativiteit uit te drukken die diep geworteld is in de tradities en culturen van hun thuisland.

‘De nieuwe illy Art Collection, die het thema van de Biënnale Arte 2024 omarmt, richt zich op mensen die zich ver weg bevinden, en bevordert, via de taal van de hedendaagse kunst. Dit omvat een respectvolle benadering van de wortels en culturen van alle volkeren, evenals het belang van het in harmonie leven met de natuur. Deze waarden vormen de kern van illycaffè’s haar richtlijnen, waarbij zowel mens als milieu altijd centraal staan in al haar activiteiten,’ verklaart Cristina Scocchia, CEO van illycaffè.

De vier opkomende Latijns-Amerikaanse kunstenaars

Paula Nicho

Paula Nicho is waarschijnlijk de belangrijkste levende Guatemalteekse Maya-kunstenares. Ze begon haar carrière als weefster en maakt nu ingewikkelde ontwerpen en patronen op kleding, die op kunstzinnige wijze de natuur op een unieke en bijzondere manier weergeven. Ze beschouwt deze kledingstukken als “mijn tweede huid”, een titel die ook wordt gegeven aan het kunstwerk dat op de beker is afgebeeld. Ze symboliseren een deel van haar persoonlijke geschiedenis die gekenmerkt werd door discriminatie vanwege het dragen van traditionele kleding. Door verschillende levensscènes uit te beelden, waarbij ze vooral de kracht van vrouwen laat zien die de kenmerkende klederdracht van de verschillende regio’s van Guatemala dragen, onderstreept de kunstenaar de vitale rol van kleding bij het opeisen van inheemse zelfbeschikking.

LEES OOK: ZIEN! ILLY ART COLLECTION BIJ JUDY CHICAGO

Rember Yahuarcani López

Rember Yahuarcani López is beeldend kunstenaar, schrijver en activist afkomstig van de Áimenɨ Clan van de Uitoto Nation in het noordelijke Amazonegebied van Peru. Elk schilderij dient als een levend testament van de stemmen van voorouders en goden, belichaamd in dieren en de natuur, en weerspiegelt een tijdperk waarin er geen scheiding bestond tussen de mensheid en de natuurlijke wereld. In zijn kunstwerken op de beker “Invisible Beings” beeldt de kunstenaar wezens uit die duizenden jaren geleden geboren zijn in het Amazonegebied. Door de eeuwen heen hebben inheemse godheden onschatbare wijsheid doorgegeven aan hun bewoners, door hen nieuwe manieren aan te reiken om harmonieus met hun omgeving om te gaan. Deze leerstellingen, doorgegeven via mythen en verhalen, brengen nog steeds essentiële kennis over met betrekking tot geneeskunde, bouw, landbouw en milieubeheer.

Aycoobo

Aycoobo (Wilson Rodríguez), een Colombiaanse kunstenaar die zijn artistieke vaardigheden van zijn vader heeft geërfd, is schilder en plantenexpert. In veel van zijn werken onderzoekt hij de ingewikkelde relatie tussen de mensheid en de natuurlijke wereld. Voor Aycoobo dient kunst als een middel om zich opnieuw te verbinden met zijn voorouderlijk erfgoed terwijl hij zijn bestaan als individu in het moderne tijdperk navigeert. De beker met zijn kunstwerk getiteld “The Shaman’s Dream” illustreert de diepe band van de sjamaan met de natuur, als hij spiritueel contact heeft met planten en dieren, die worden beschouwd als hemelse beschermers van het land. Van deze entiteiten leert de sjamaan oude wijsheid die de onderlinge verbondenheid van alle wezens onderstreept, die elk hun unieke helende krachten inbrengen ten voordele van de mensheid.

MAHKU

MAHKU, de Braziliaanse Beweging van Kunstenaars van de etnische Huni Kuin-groep, gebruikt kunst om visuele vorm te geven aan de verhalen uit de Huni Meka-liederen, die worden vereerd als spirituele boodschappen van de geesten aan de Huni Kuin-gemeenschap. Hun artistieke creaties verbeelden mythen die vertellen over het ontstaan van de wereld en de ingewikkelde relaties tussen mensen, dieren, planten en geesten. Een gedeelte op het kopje beschrijft over de mythe van “kapewë pukeni” (de krokodillenbrug): In de oudheid, toen sommige mannen probeerden om van het Aziatische continent naar het Amerikaanse continent te reizen via de Beringstraat, bood een alligator aan om hen over te varen in ruil voor voedsel. Maar naarmate de reis vorderde en de voedselbronnen slonken, namen de mannen hun toevlucht tot de jacht op een kleine alligator, waarmee ze het vertrouwen van de grotere alligator beschaamden. Het gevolg was dat de welwillende alligator in de diepten van de zee verdween en zo de scheiding tussen verschillende volkeren en landen teweegbracht.