Cover story

QUEEN OF INSTAGRAM

Noor de Groot, A.K.A. Queen of Jet Lags vaart op intuïtie en dat brengt haar elke dag weer op nieuwe ideeën en successen. Noor is behalve een booming influencer – met meer dan 700.000 volgers – ook eigenaresse van haar sieradenlijn Somewhere Someday en schrijft haar eerste boek. De slanke blondine maakt een sterke indruk, maar – zoals ook zoveel in de digitale wereld – geldt dat schijn bedriegt. We treffen Noor op Valentijnsdag for coffee in het statige Amstel Hotel. Een openhartig gesprek volgt over angsten, successen en focus. 

WAAR KOM JE VANDAAN EN UIT WAT VOOR GEZIN KOM JE?

‘Ik kom oorspronkelijk uit Leiden. Ik heb een broer en twee stiefbroers. Mijn ouders zijn rond mijn derde heel vervelend uit elkaar gegaan. Ik heb geen ideale jeugd gehad. Dat heeft niet per definitie een enorme impact op me gehad. Misschien heeft dat te maken met het feit dat mijn langetermijngeheugen heel slecht is en ik me goed kan afsluiten voor mensen en situaties. Wat ik wel weet is dat ik een helse puber was. Ik ben ook meerdere malen van scholen getrapt. Alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat ik al snel heel zelfstandig werd. Een beetje ontsnap- pen aan de werkelijkheid deed ik vroeger door paard te rijden bij mijn oma in Den Helder. Dat is een van mijn mooiste jeugd- herinneringen. Ik heb jarenlang in Den Haag gewoond en gefeest totdat ik besloot toch eens wat te gaan doen met mijn leven, haha. Ik kon goed leren en heb mijn vwo afgemaakt. Uit- eindelijk ben ik Museumology and Heritage gaan studeren in Amsterdam door mijn interesse in geschiedenis en andere theoretische vakken.’

HOE IS JOUW ONLINE CARRIÈRE BEGONNEN?

‘In het tweede jaar van mijn studie heb ik mijn vriend Sander leren kennen. Hij is dj en samen reisden we de wereld rond. Dat wilde ik graag delen met mensen en deed dat in eerste instantie via onder andere Facebook. Blogs waren upcoming en ik begon als hobby een eigen blog waarop ik steeds meer van ons leven samen deelde. Na een jaar kreeg ik aanvragen van merken die online bij me wilden adverteren. Mijn Instagram begon inmiddels ook steeds meer te groeien en uiteindelijk werd het zo groot, dat ik van mijn online business mijn fulltimebaan kon maken. Grote bedrijven gingen hun budgetten steeds meer in online platformen steken en een jaar of vijf geleden benaderde Louis Vuitton mij. Toen begreep ik dat dit serieuze vormen aan ging nemen. Tijdens mijn studie werd ik opgeleid voor curator. Ik zie mijn Instagram nu als mijn eigen museum en ik “curate” zelf mijn Instagram.’

WAT IS EEN HOOGTEPUNT UIT JE CARRIERE?

‘Het hoogtepunt vind ik dat ik via mijn business een grote groep mensen met dezelfde interesses als ik verzamel. Een grote online community waar ik op kan terugvallen. Mensen leren mij écht kennen door mijn authentieke content en kunnen me soms ook helpen. Dat vind ik het allerleukste aan mijn carrière.’

HOE ZOU JE JE STIJL ZELF OMSCHRIJVEN EN HOE DIFFERENTIEER JIJ JE TEN OPZICHTE VAN ANDERE INFLUENCERS?

‘Mijn modestijl is over het algemeen wel street. Outfits zoals ik vandaag draag, Triple S-sneakers van Balenciaga gecombineerd met cargobroek en strakke coltrui zijn favoriet. In mijn outfit moet één item strak zitten. Of mijn top of mijn broek, want ik voel me niet prettig in wijde kleding. Voor mijn online kanalen geldt dat ik me richt op mooie content maken. Dat is mijn passie. Ik denk dat mensen mijn handtekening in foto’s herkennen en ik me onder andere daardoor onderscheid. Wat ik leuk vind, wil ik delen. Of het nu gesponsord is of niet. Ik vind authenticiteit het allerbelangrijkste dat er is. Ik deel waar ik blij van word. Dat is überhaupt de reden waarom ik dit werk ben gaan doen. Ik zal nooit iets promoten waar ik niet achtersta.’