TRADITIE IS BELANGRIJK
VOOR CHOPARD
We mochten een kijkje nemen in de haute joaillerie-ateliers van Chopard in Genève. Van begin tot eind leren we waar het goud vandaan komt, hoe de stenen geslepen worden én mogen we zelfs exclusief een blik werpen op de Red Carpet Collection en de Gouden Palm voor het Cannes Film Festival. We schuiven aan tafel met co-owner en art director Caroline Scheufele.
FAMILIE SCHEUFELE IS AL VELE JAREN ONDERDEEL VAN DE SIERADENINDUSTRIE. WAT ZIJN UW EERSTE HERINNERINGEN AAN DEZE INDUSTRIE?
‘Toen ik jong was, was het bedrijf nog een stuk kleiner dan dat het vandaag de dag is. We zijn begonnen in Duitsland en ik kan me herinneren dat het bedrijf vlakbij het huis was waar we woonden. Na schooltijd mocht ik altijd even komen kijken in de workshops en liet mijn vader mij zien hoe iedereen aan het werk was en hoe juwelen gemaakt werden. Op dat moment maakte Chopard alleen horloges, maar ik herinner me dat mijn moeder toen al diamanten aan het selecteren was en ik af en toe mee mocht kijken. Ik kwam al op jonge leeftijd in contact met de industrie, omdat het een familiebedrijf is en mijn ouders altijd aan het werk waren.’
HEEFT U OOIT IETS ANDERS WILLEN DOEN?
‘Toen ik opgroeide heb ik er wel eens over nagedacht om een andere richting in te slaan. Ik wilde een tijdje bloemist worden en ik droomde ervan om professioneel balletdanseres te worden, omdat ik op jonge leeftijd al op hoog niveau danste. Ik moest een keuze maken om het professioneel op te gaan pakken of toch een andere richting in te gaan. Mijn ouders hebben toen het besluit voor me gemaakt, omdat ik nog veel te jong was om het zelf te beslissen. Het leek hen een beter idee om een andere richting in te gaan. Ik heb er daarna ook wel eens over nagedacht om binnenhuisarchitect te worden, maar die passie kan ik vandaag de dag nog steeds kwijt met het ontwerpen van de inrichting van onze boetieks.’
WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE WAARDEN VOOR CHOPARD?
‘We zijn een familiebedrijf, dus traditie is erg belangrijk voor ons. Daarnaast maken de ambachtslieden die met ons werken het bedrijf tot wat het vandaag de dag is. Zonder de specialisten was het heel anders geweest. Andere belangrijke waarden voor Chopard zijn creativiteit en kwaliteit. Als een familie, geven we graag ook iets terug. Zo steunen we verschillende projecten die iets met de natuur te maken hebben.’
Benieuwd naar meer? Je leest het in Talkies Magazine!