Column Emilie

Emilie Sobels (30) bouwde tijdens haar studie aan het amfi mee aan de lancering van Fashiolista, het grootste internationale online modeplatform dat Nederland heeft gekend. Drie jaar geleden richtte ze hashtag workmode op. Naast het laten groeien van haar bedrijf organiseert ze in samenwerking met haar huurders verschillende projecten en campagnes voor bekende mode-, beauty- en lifestylemerken. Haar grootste project dit jaar: the self-made summit: hét carrière-event voor ambitieuze vrouwen.

Zo. Het zit erop, onze Self-Made Summit is officieel achter de rug. Wát een dag was het. Ik kan moeilijk in woorden uitdrukken wat een ongelofelijk bijzonder evenement we met elkaar beleefden op 7 maart. Dertig sprekers, honderden vrouwen, één grote bak met kennis, inspiratie en motivatie. Ik loop al dagen rond met een grijns van oor tot oor; want lord, wát was dit een spannend traject en wat ben ik ongelofelijk trots op wat we met elkaar voor elkaar hebben gebokst. Een van de vrouwen die we het podium op vroegen was Nancy Poleon. Poleon werkte jarenlang als marketing-manager van BMG in Londen en werkte met muzikanten als Alicia Keys, Pink en Whitney Houston. Ze leerde van deze vrouwelijke topartiesten hoe ongelofe-lijk belangrijk jouw zichtbaarheid is. Nu ze terug in Nederland is helpt ze ambitieuze vrouwen een nieuwe stap in hun carrière te zetten. In 2014 richtte ze daarom BrandedU op. Binnen haar bedrijf staat de vraag ‘Hoe maak je een succesvol merk van jezelf zodat het je carrière bevordert?’ centraal. Omdat influencers – en daarmee personal brands – in dit nummer van Talkies centraal staan, leek het me een uitgelezen moment om Nancy een aantal vragen te stellen over de branding van jouzelf als merk.

WAT MAAKT DE BRANDING VAN EEN VROUWENMERK ANDERS DAN EEN MANNENMERK?
‘Er is geen verschil. Behalve het feit dat mannen zich veel eerder beseffen dat het nodig is om een sterk personal brand te hebben als je ambities hebt en vrouwen die mindset nog niet hebben ontwikkeld. Veel vrouwen focussen zich op het goed doen van hun werk en vergeten dat je mensen ook hiervan op de hoogte moet brengen. Je werk spreekt namelijk niet voor zichzelf. Dus denk na over wat je relevant en uniek maakt en vraag je dan af of men dat ook weet. Weet jouw omgeving waar ze jou voor moeten benaderen of waar je goed in bent? Personal branding is geen zelfpromotiecampagne, maar een manier om ervoor te zorgen dat je gezien wordt als “go-to person” in jouw vakgebied. Je kunt geen carrièrestappen maken zonder dat men weet wie je bent, wat je doet, waarom je doet wat je doet en hoe je van toegevoegde waarde bent.’

HOE GA JE OP ZOEK NAAR IEMANDS SUPER POWER?

‘Ik ga op zoek naar hun verhaal. We onderzoeken wat hen drijft, waarom ze doen wat ze doen. We zorgen ervoor dat je ontdekt wat de rode draad is in jouw leven. Wat je eigenlijk altijd al bij je hebt gedragen. Vaak is dit iets wat heel natuurlijk komt en waar je niet eens hard aan hoeft te werken omdat het al in je zit. Je hebt het van nature al.’

WIE INSPIREERT JOU?

‘Mensen met lef. Ik hou ervan om uit mijn comfortzone te stappen en mezelf uit te dagen. Alleen zo kun je echt groeien en voor mij is groei geluk. Nieuwe dingen ontdekken of nieuwe mensen leren kennen is fantastisch.’

WAT IS JOUW ULTIEME PERSONAL BRANDING-TIP?
‘Blijf dicht bij jezelf. Zorg dat je altijd dingen doet op basis van jouw kernwaarden en niet op basis van wat je denkt dat anderen van je verwachten. Definieer daarom goed je vijf belangrijkste kernwaarden en waarom ze belangrijk voor je zijn. Past deze klant bij mij? Is dit wel iemand die ik in mijn netwerk wil? Wil ik voor deze opdracht gaan? Je kernwaarden zijn je kompas door het leven en zorgen ervoor dat je sneller beslissingen kunt nemen.’

Meer van Nancy horen? Of de andere sprekers van The Self-Made Summit ontdekken? Goed nieuws. Binnenkort kun je de keynotes online terugkijken op WWW.THESELFMADESUMMIT.COM.