hannah

ONDERNEMEN TIJDENS DE CORONACRISIS

Al jaren spreken wij vol lof over de bindweefselmassage van hannah. Sinds het ontstaan in 1979 staat zij voor huidverbetering en dagelijks geven meer dan 450 hannah huidcoaches in Nederland advies om je huid op een effectieve manier te reinigen en verzorgen om tot huidverbetering te komen. En thuis kun je de behandeling blijven ondersteunen met de op jouw huid afgestemde hannah-producten. Nu de coronacrisis ons land in z’n greep houdt, vragen wij Monica van Ee, directeur van hannah, hoe zij zich door deze periode slaan.

Monica: ‘Het bedrijf hannah is gelukkig heel gezond en onze aandeelhouder heeft ons de laatste jaren aardig wat reserves laten opbouwen, waardoor wij als bedrijf geen directe stress hebben. Natuurlijk ligt dat er wel aan hoe lang deze uitzonderlijke situatie gaat duren. Van de zeventien medewerkers hebben we er tijdelijk twaalf naar huis gestuurd. Hierbij zijn overwegingen gemaakt op basis van collega’s met kinderen – vanwege school- en opvangsluiting -, de “rijpere” collega’s, reisafstand en natuurlijk diegene met – milde – verkoudheidsklachten. En natuurlijk onze eigen huidcoaches en docenten, omdat er momenteel geen behandelingen en trainingen gegeven kunnen worden.’

1,5 METER AFSTAND

‘Met een klein team van vijf gaan we door om onze huidcoaches in het land te blijven ondersteunen. De huidcoaches hebben direct hun salons gesloten nadat de anderhalve meter-afstandsregel werd aangekondigd. Heel moedig, want er is pas later een sluitingsgebod gekomen voor deze branche. Daarnaast werkt een deel van onze huidcoaches “vanuit huis” en kunnen echt nergens aanspraak op maken. Ze mogen wel belasting betalen als een bedrijf, maar nu vallen deze kleine, zeer kundige ondernemers tussen het wal en het schip. Dit doet veel met me, want ook zij hebben vaste lasten en maken zich zorgen om hun bedrijf. Gelukkig zet de brancheorganisatie ANBOS zich tomeloos in om de regeling van vergoeding ook te laten gelden voor een salon aan huis en hoop oprecht dat het gaat lukken.’ 

HELPENDE HAND

‘Wij proberen als hannah zijnde op vele manieren te ondersteunen en ideeën aan te dragen om in contact met de klanten te blijven. Zo hebben we bijvoorbeeld direct een mooie hannah-kaart laten maken die de huidcoaches met een handgeschreven, persoonlijke boodschap naar hun klanten kunnen sturen. Binnen de besloten Facebookgroep met onze huidcoaches is er ook veel contact en worden creatieve ideeën en handige tips gedeeld, maar zij delen soms ook lief en leed met elkaar in deze bizarre tijden. Dan is een luisterend oor, het geven van advies of het bieden van financiële ruimte ook fijn om te kunnen doen. Blijf supporten en blijf positief. Dat is wat men nodig heeft in deze tijden. Zolang ik deze hardwerkende dames en een enkele heer kan blijven ondersteunen, blijf ik als kapitein op het schip!’

CREATIVITEIT

‘Je zaak binnen een week naar een nulpunt te zien dalen, is natuurlijk verschrikkelijk. Iedereen voelt onrust en angst. De consument – dus ook de ondernemer – leeft letterlijk en figuurlijk in doodsangst. Iets dat sinds de Tweede Wereldoorlog niet als collectief in Nederland is ervaren. Als ik dan berichten voorbij zie komen waar wordt “verzocht” om bijvoorbeeld via bonnen of aankopen “je bedrijf te redden” dan ben ik bang dat je de plank misslaat. Iedereen inclusief jouw klanten vrezen voor hun baan, bedrijf of zelfs hun leven. Wat mij betreft is iedereen wijs en professioneel genoeg om zelf keuzes te maken, maar in mijn gevoel zit niemand op de smeekbedes te wachten. Probeer je – terechte – bezorgdheid om te zetten in creativiteit. Natuurlijk gaan we inleveren en we zullen allemaal offers moeten brengen om gezamenlijk en met een creatieve geest deze crisis te bezweren. Maar toon kracht, empathie, bied hulp en blijf zorgzaam. Hetgeen waar je om bekendstaat, zeker als huidcoach. Wij willen graag ondersteunen en onze huidcoaches delen hele leuke tips en tricks om je huid thuis goed te blijven verzorgen. Echt de enige weg is positiviteit en zorgzaamheid, andere opties zijn er gewoon weg niet, om dit met glans en glorie te (over)winnen. Onder het motto “zorgen moet je doen én niet maken” hopen wij dat eenieder haar empathie gebruikt om anderen te helpen, want daar staan wij bekend om!’

Meer info over hannah vind je hier.