It’s not that difficult

ZO BOUW JE EEN RITME IN JE THUISWERKDAG

De sociale isolatie waarin we momenteel met z’n allen verkeren, schijnt meer met onze psyche te doen dan we mogelijk denken. De getroffen maatregelen dwingen ons tot een nieuw ritme en dat voelt gek. We zeggen gekscherend dat mensen kuddedieren zijn en het zelfs tijdens een dodelijk coronavirus moeilijk vinden om uit elkaars buurt te blijven. Nu we noodgedwongen afstand van elkaar moeten nemen en ons leven zich ineens enkel op eigen vierkante meters afspeelt, is dat behoorlijk wennen.

Die cappuccino met collega’s om vier uur, het belletje vanuit de auto met je goeie vriendin en de groet van de bloemist om de hoek iedere morgen – het zijn juist die doodgewone dingen en handelingen die nu niet meer in je dagelijkse routine ingebouwd zitten. We moeten uit onze comfortzone stappen en onszelf nieuwe gewoontes aanleren, vooral binnenshuis. It’s not that difficult! Leer jezelf deze nieuwe gewoontes, nee, sterker nog, gemakken aan en je zult zien dat je er al snel de voordelen van ondervindt!

WORD OP HETZELFDE TIJDSTIP WAKKER

Het is verleidelijk om langer in bed te blijven liggen nu je toch niet eerst nog een uur hoeft te rijden naar je werk, maar doe het niet. Sta op dezelfde tijd op als je altijd al doet. Sprong je op een reguliere werkdag altijd om 7.30 uur onder de douche waarna je je ging aankleden ontbijten? Doe dit nog steeds en zie het ‘extra uurtje’ niet als extra slaaptijd, maar als een bonus. Geniet bijvoorbeeld van een rustiger ontbijt. Hè hè, even geen banaan die je gehaast opeet maar een verse omelet met avocado en tomaat. Je zult merken dat je je dag fit en energiek start! En dit geldt ook voor de avond. Ga dus op dezelfde tijd naar bed. Wees hier gedisciplineerd in, het geeft je echt een voldaan gevoel.

ZORG VOOR DE JUISTE TOOLS

Zijn de benodigdheden om je werk uit te kunnen voeren (denk aan laptop, scherm, muis, toetsenbord, headset) op kantoor aanwezig? Haal ze op of schaf ze zelf aan zodat je thuis alles bij de hand hebt. Dus werkt het prettig met een tweede scherm, zet die dan ook neer op je thuiswerkplek. Hoe meer deze plek lijkt op je echte werkomgeving, hoe beter.

HOUD PAUZES

Op kantoor ga je waarschijnlijk rond een uur of half 1 naar de kantine voor een lunch die je gezamenlijk met je collega’s nuttigt. Nu je in je thuiskantoor werkt, neig je ernaar om die boterham gewoon achter je laptop op te eten terwijl je ondertussen nog een aantal mails beantwoordt. Dwing jezelf tot een half uur pauze en sluit de laptop even af om in de keuken een verse lunch voor jezelf (en eventuele partner en/of kids) te bereiden. Zeg ook gerust tegen je collega’s dat je even aan het lunchen bent. Na een half uur ben je er gewoon weer en heb je weer energie om verder te werken. 

MAAK EEN LIJSTJE

Werkte je altijd al met lijstjes zodat je niets zou vergeten in die overvolle agenda van je? Nu je misschien meer tijd hebt (omdat je toch moet binnenblijven) kun je het gevoel krijgen dat voor elke taak zeeën van tijd is. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat niets afkomt. Maak een ochtend- en middagverdeling van je werkzaamheden en vink deze puntsgewijs af. Staat op je lijstje dat je op maandagavond altijd de was doet? Blijf dat doen en stel het niet uit tot dinsdagochtend.

DO NOT DISTURB

Waar je op kantoor tegen je collega’s kon aangeven dat je even niet bereikbaar was en in een ruimte jezelf afzonderde om die deadline te halen, blijft nu iedereen je maar lastigvallen met belletjes en appjes. Maar wist je dat je op elk digitaal apparaat een do not disturb-optie hebt zitten? En dat het helemaal oké is deze ook te activeren als je thuiswerkt? Geef het even van tevoren aan bij je collega’s en je kunt in alle rust je werk afmaken.

BLIJF JE FAMILIE BEZOEKEN

Niet live natuurlijk. Maar is het vaste prik dat je na je werk iedere woensdagavond naar je ouders rijdt om hen te bezoeken? Hou het moment aan en spreek en zie elkaar nu via videobellen – via Whatsapp, Skype, Meets, Zoom, noem maar op. Mochten ze nog niet weten hoe dat werkt, leer het ze even, dat levert ook hilarische situaties op. O, en als jullie normaliter zouden blijven eten, laat de video call dan gewoon aanstaan als jullie beiden in de keuken staan te koken. Zo ben je alsnog samen.

HOU DE VRIJMIBO ERIN

Heel jammer dat we nu niet meer op vrijdagmiddag met collega’s of vrienden de kroeg in kunnen om te borrelen. Haal dat zodra het weer mag dubbel en dwars in bij je geliefde horeca, maar organiseer die borrel nu ín huis. Al je vrienden en collega’s weten nog beter dan je ouders hoe videobellen werkt dus plan die borrel om 17.00 uur in met z’n allen en proost vanachter je scherm. Hoe gezellig!

BESTEL ONLINE

Je kunt nog steeds terecht bij de meeste winkels en supermarkten waar je wekelijks kwam, maar nu wordt geadviseerd om zo min mogelijk de deur uit te gaan is de optie van online bestellen your new bff. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet meer zo prettig om supermarkten te bezoeken, maar daar gaat iedereen anders mee om. Laat je boodschappen thuis leveren (de lange leveringstijden lijken inmiddels bijna voorbij) en shop de nieuwe SS20-collectie gewoon lekker online – uhhh, dit valt natuurlijk niet onder de werktijd ladies, na 17.30 uur zijn de shops ook prima bereikbaar. Gemak dient de mens én het is iets om naar uit te kijken want pakketjes zijn altijd leuk om te krijgen en te unboxen. Nog een tip: toch even een blokje om? Steun dan je lokale bakker, bloemist of slager en koop bij hen. Zo komen we met z’n allen deze crisis door en blijft de economie zo goed mogelijk draaien!

Tekst Marjolein de Wit