Businessinterview

Bronté Hats

Ruim honderd jaar geleden trof je bijna niemand op straat zónder hoed. Nu zijn hoedendragers zelden te vinden. Zonde! Vinden wij bij Talkies. Want door het dragen van een hoed onderscheid je je pas écht. En daarin worden we bevestigd door Marly Vroemen, eigenaar van onder andere de welbekende Bronté-hoofddeksels. Tijd voor een onderonsje met Marly over dit bijzondere accessoire.

Marly begon al in ’89 een agentschap voor jonge merken in mode en hoeden. Aangespoord door haar man besloot zij ook zelf hoeden te designen. ‘Ik wilde niet in de reguliere mode belanden en zocht een kindje dat meer zorg en aandacht nodig had. En dat zijn hoeden! Hoeden kun je nog adviseren en aanleren bij de consument. Het kan ze zelfvertrouwen geven en het kan je look óntzettend veel goeds doen.’ Aldus een enthousiaste Marly.

Wat is er zo bijzonder aan hoeden en wat kan het doen voor iemands look?

‘Een hoed is een dominant accessoire. Het steekt er letterlijk met kop en schouders bovenuit. Dus je moet eraan toe zijn en zelfvertrouwen hebben als drager. Soms aarzelen mensen en is het aan ons de klant het zelfvertrouwen te geven. We proberen mensen er vertrouwd mee te maken en daar verder in te bewegen. Er moet een balans zijn tussen eigen persoonlijkheid en hoofddeksel, en dat is onze missie.’

Hoe is de liefde voor hoeden ontstaan?

‘Wat me aantrok was de combinatie van de ambacht en de voorliefde voor een product waar extra aandacht aan besteed moest worden. Iedereen weet op een gegeven moment wel wat hem of haar in de mode wel of niet staat. Maar een hoed kiezen, daar heeft men vaak begeleiding en advies bij nodig. Dat vinden wij mooi om te doen.’

Zie je door de jaren heen verandering in de populariteit van hoeden?

‘De mode heeft hier natuurlijk invloed op. Hoe meer hoeden op de catwalk, hoe beter voor ons. Maar tegenwoordig vinden vooral vrouwen het dragen van een hoed ook belangrijk, omdat het bescherming biedt aan de huid. Die willen we allemaal natuurlijk mooi en egaal houden. Dus zonbescherming is in onze branche heel belangrijk geworden. Vooral de twintigers voelen zich steeds meer op hun gemak met een hoed of pet. Bovendien voelen mannen met hun superkorte haarstijl het effect van kou en hitte en grijpen zij naar een pet, een trilby of fedora ter bescherming.’

Wat zijn de hoedentrends voor komend modeseizoen?

‘Het kleurenpalet bestaat het komende seizoen voornamelijk uit natuurtinten als ivoor, camel en cognac. Daarnaast pasteltinten, lila en afgeleiden van de zalmkleur. De boater hat, een hoed met een rechthoekige kroon en een rechte rand, zal terrein winnen. Plus de nieuwe variaties op de fedora-hoed, ofwel gleufhoed, vormen een trend. Het gebruik van mooie, duurzame en zelfs kostbare Europese materialen blijkt voor de consument ook steeds belangrijker te zijn.’