Designer Nika Zupanc

‘Dromen zijn de basis voor vooruitgang’

Tip van Talkies is de nieuwe collectie van Sloveense designer Nika Zupanc. Nika’s mediterrane achtergrond en liefde voor natuur en zee is de perfecte match met het Italiaanse familiebedrijf Natuzzi. Onder noemer ‘Deep’ maakte de Sloveense een interieurcollectie geïnspireerd op de schoonheid van de Adriatische Zee, die zich uitstrekt van het geboorteland van de ontwerper tot het uiterste puntje van Puglia, waar Natuzzi haar oorsprong vond in 1959. We spraken de bijzonder sympathieke Zupanc vanaf haar vakantieadres aan – je raadt het al – de Adriatische kust om haar aan je voor te stellen en beter te leren kennen.

Nika, hoe is de samenwerking met Natuzzi ontstaan?

‘Pasquale Junior Natuzzi heeft me benaderd om samen te werken aan een nieuwe collectie, een nieuwe look en feel. Ik ben naar Puglia, hun headquarters, gegaan om het te bespreken en het voelde direct goed. We hebben de liefde voor design, het mediterrane leven en meer gemeen. De huidige collectie welke ik heb gemaakt is geïnspireerd op de Adriatische zee. Ongeacht in welk land ik ook ben, Kroatië, Italië of elders; ik voel me altijd thuis aan de Adriatische Zee. Dus toen Pasquale Junior Natuzzi – die het bedrijf van zijn vader een nieuwe kant uit stuurt – me vroeg om een collectie voor hen te maken was het voor mij heel duidelijk dat de Adriatische Zee een inspiratie zou vormen hiervoor.’

Ik ga mijn interieur veranderen. Waar moet ik aan denken?

‘Het algemene verhaal dat je wilt vertellen met je interieur. Dat is je leidraad. Met interieur communiceer je – net zoals met mode – je identiteit.’

Als je voor één dag koningin zou zijn, wat zou je dan doen?

‘Ik zou als eerst werken aan de problemen die we ondervinden van de huidige klimaatveranderingen. Dit is momenteel één van de grootste problemen waar we met z’n allen een oplossing voor moeten proberen te vinden. Design is een sterk medium waarmee je kunt communiceren. Via design kun je heel veel onderwerpen onder de aandacht brengen en ik ben van mening dat duurzaam ondernemen alle aandacht verdient. Duurzaam ondernemen gaat zoveel verder dan recyclen en duurzame materialen gebruiken. Het komt voor in elke laag van je onderneming. En het kan ook betekenen dat je tijdloze designs maakt die lang meegaan en een langdurige waarde behouden. Het begrip en uitwerking ervan is heel breed.’

Je hebt een miljoen en 24 uur om het uit te geven. Waar geef je het aan uit?

‘Aan onderzoek en oplossingen voor soortgelijke problemen die we kennen in de wereld. Ik zou het gebruiken om oplossingen te vinden voor de meest drukkende problemen.’ 

Wat is je grootste spijt?

‘Ik ken geen spijt. Ik heb het gevoel dat ik mijn leven altijd ten volste leef en mijn hart altijd gevolgd heb.’

Wat is jouw mooiste jeugdherinnering?

‘Mijn zomers aan de Adriatische Zee. Dat is mijn favoriete plek. Van kinds af aan ben ik te vinden aan zee in Dalmatië. Ik associeer het met geluk en fijne en leuke momenten.’

Waar droom je van?

‘Van plekken die ik wil bezoeken, voornamelijk in de natuur, van sport en dingen die ik persoonlijk nog zou willen realiseren. Ik zou overal nog wel de kust willen bezoeken want ik doe graag aan windsurfen. Ik krijg ook een beter perspectief van alles wanneer ik in de natuur ben. De natuur zélf is niet per se altijd een inspiratie maar door in de natuur te zijn krijg ik wel de rust en ruimte om creatief te zijn. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik nog steeds in Ljubljana, Slovenië, woon. Wij hebben veel natuur en ruimte. Daarnaast ligt Ljubljana praktisch, want Belgrado, Italië en meer landen waar ik werk, liggen dichtbij.’

Waar en wanneer ben je het gelukkigst?

‘In de zomer aan de Adriatische Zee.’

Wie zijn jouw iconen?

‘Ik bewonder mensen die hun eigen weg banen. Dit thema vind ik ook bij historische figuren in de literatuur. Over het algemeen hou ik van mensen die moedig zijn. In mijn geval was het makkelijk. In die zin dat de keuze voor mijn carrière altijd heel duidelijk was voor mij. Ik voelde altijd al dat er verhalen te vertellen zijn die ik enkel door product en design zou kunnen vertellen.’

Is er nog een droomproject waar jij naar uitkijkt?

‘Er zijn projecten waar ik van begin af aan, aan zou willen werken welke nog niet gerealiseerd zijn. Misschien komt dat nog, misschien ook niet. Ik ben van mening dat je altijd moet blijven dromen, want dromen zijn de basis voor vooruitgang.’    

Tekst Kristina Bozilovic