How to be a

#TASTEMAKER

Michelle Lu, editor-in-chief en co-founder van het platform Semaine publiceerde in samenwerking met Gestalten het knalgele koffietafelboek How To Be A Tastemaker By Semaine. Het boek laat uiteenlopende persoonlijkheden, van supermodel Claudia Schiffer tot aan chef-kok Fergus Henderson en dokter Tara Swart aan toe, aan het woord over hun persoonlijke voorkeuren, kijk op favorieten en smaak. We spraken de fashion creative over haar leuke werk en kijk op de snelle mode-industrie. 

Wie is Michelle Lu?

‘Ik ben de mede-oprichtster van Semaine, een digitaal platform dat de meest interessante tastemakers vertegenwoordigt. Ik ben in Connecticut geboren en ben opgegroeid in Baltimore County. Rond mijn achttiende ben ik naar NYC verhuisd om Kunstgeschiedenis en Economie te studeren aan de Columbia University. Semaine zag het daglicht in september 2015. Ik ben verantwoordelijk voor de hele content en het selecteren van de tastemakers. Het is geweldig dat Gestalten ons heeft benaderd om ons werk naar een printboek te vertalen. Samen met Jonathan Mahon-Heap heb ik getracht om er een mooi verhaal van te maken.’

Wat houdt je bedrijf Semaine precies in?

‘De essentie van ons digitale platform is om het verhaal van de tastemakers te vertellen door video’s, beelden en content met de kijker te delen. We hebben meer dan tachtig films geproduceerd met onder andere Pixie Geldof, Paris Hilton en Daniel Arsham. We hebben events georganiseerd op plekken waar onze communityleden wonen. Denk daarbij aan een concept store in samenwerking met Luke Edward Hall in Le Sirenuse, en een café in Pigalle te Parijs. We zijn de afgelopen jaren begonnen met het verkopen van limited edition-producten die zijn geselecteerd door onze tastemakers. We zien de producten als spullen die je op lange termijn gebruikt of bewaart. Ook hebben we onlangs in samenwerking met Jemima Kirke een deken ontwikkeld die gemaakt is van gerecyclede stof om zo geld op te halen voor Planned Parenthood. Een recentere favoriet is het Mother Mycelium Tee-project in samenwerking met mycoloog Paul Stamets. Het T-shirt geeft een inkijk in waarom schimmels zo belangrijk zijn voor de wereld. De T-shirts worden met een krant geleverd om mensen zo alles te leren over funghi. Het allerleukst aan het project is dat de verpakking daadwerkelijk vanuit champignons is geproduceerd.’

Wat is nu een echte smaakmaker en hoe selecteer je ze?

‘Iemand die een standvastige kijk heeft ondanks de vele uitdagingen die werk en identiteit met zich meebrengen, en trouw blijven aan hun essentie. Bij Semaine hanteren we de regel dat als we niet precies weten waar een tastemaker voor staat, ze dan niet door de selectie komen. Hun visie moet helder zijn: of het nu gaat om een chef die uitsluitend met een bepaalde boerderij/leverancier werkt of een architect die alleen maar hout gebruikt om zo te laten zien hoe belangrijk het gebruik van duurzame materialen is, tot aan de designer die terug is gekeerd naar zijn thuisland Brazilië om vervolgens met lokale communities een beautylijn te ontwikkelen. De boodschap en missie moet duidelijk zijn.’

Welke rol speelt mode in je leven?

‘In mijn privéleven houd ik vast aan gewoontes. Ik draag een variatie aan dezelfde kleding afgestemd op het seizoen. Je kunt het zien als een roterend uniform. Ik volg geen trends. Mode is belangrijk in de zin dat iedereen opstaat en draagt – bewust of onbewust – hoe die persoon zicht voelt en wat hij of zij wil uitstralen. Kleding is een reflectie van onze identiteit.’

Tot slot: waar hoop je jezelf te zien over vijf jaar?

‘Ik hoop dat ik precies hetzelfde mag doen als nu. Wellicht verandert het formaat ervan, maar de boodschap blijft hetzelfde. We kunnen veel leren van mensen die we ontmoeten, en in het bijzonder van tastemakers. Er bestaat een mogelijkheid dat ik mijn tijd tussen twee landen verdeel, en off-grid ga.’

Tekst Marina de Massiac
Met dank aan uitgeverij Gestalten